måndag 21 april 2014

Påsken

Jag är så vansinnigt trött efter en natt på norrlandståget att jag skulle kunna somna där jag sitter, men det känns ändå som om jag borde passa på att skriva några rader om påsken medan jag fortfarande har allt färskt i minnet. Så here goes:

I måndags åkte jag upp till mamma och pappa, även då med nattåget och även då med dålig sömn som oundvikligt resultat. Fram kom jag i alla fall, och i tid dessutom. Första dagen hann jag med att träffa Eve, som precis var på väg att åka i från Malå igen efter sitt lilla besök. Sen blev det en lugn eftermiddag i Näsliden och en tidig kväll. Snark.

Dagen efter var lugnet ett minne blott, för då kom brorsan med familj och det var ett par killar som ville leka en hel del. Dessutom hade jag den tveksamma äran att få vakna upp med sprängfyllda bihålor och halsont... timingen kunde ha varit bättre. Var sedan förkyld under resten av vistelsen, men värsta huvudvärken gick i alla fall över ganska snabbt med hjälp av flitigt användande av nässpray.

Resten av dagarna förflöt med lite uppsatsnötande varje dag, luncher vid eldringen i stugan, besök där av släkten och besök kvällstid hos vänner. Brorsönerna ville såklart vara påskkärringar även den här påsken, och snäll faster som jag är ställde jag upp och målade dem så vackert jag bara kunde. ;) Sista dagen hade jag mor och far för mig själv igen och passade på att varva ner lite innan hemresan.

Trots att tåget var en timme försenat vid avgången får man säga att allt gick hyfsat bra. När jag vaknade (för sjuttiofjärde gången, britsarna är så hårda att man måste vända på sig med jämna mellanrum pga höftvärk och/eller avdomnade kroppsdelar) var vi plötsligt en halvtimme TIDIGA till Uppsala. Det innebar att jag inte bara hann med mitt byte i Sthlm, utan dessutom i godan ro kunde läsa min medhavda tidning och avnjuta en kopp Starbucks Vainilla Latte.

Här i Götet var det underbart fint att få träffa kärleken och mina kissar igen. Dessutom kunde vädret endast beskrivas som somrigt, och efter en iskall dusch (det var ca 35 grader varmt på snabbtåget) blev det shortspremiär för 2014! Nu ska jag göra i ordning lite lunch till imorgon, sedan krypa i säng. Det vankas tidig uppstigning och heldag på jobbet. Rude awakening efter den sköna ledigheten, men så kan det vara.

(Jag har lite bilder från helgen men min dator vill tydligen inte känna av min mobil just nu... och jag har noll energi över till att bråka med den. Ni får klara er utan tillsvidare, eventuellt för all framtid.)

1 kommentar: