onsdag 20 augusti 2014

Bilder och sånt

Göteborg har ett, i mitt tycke, ganska oförtjänt rykte om sig att vara en osedvanligt regnig stad. Och en blåsig sådan, dessutom. Under de drygt två år jag har bott här tycker jag faktiskt att Bästkusten har bjudit på övervägande fint väder, och ofta dessutom trots rapporter om regn och rusk i övriga Sverige. MEN - för det finns ett men - det jobbiga är att när det ändå regnar här verkar blåsten alltid komma den med. Och då menar jag riktiga orkanvindar! Paraplyer är helt bortkastade i Götet, för det är snarare regel än undantag att de är vända ut och in och därmed helt verkningslösa. Vi hade en sån riktig stormdag här igår, och eftersom jag skulle till jobbet på eftermiddagen var jag så illa tvungen att ge mig ut i rusket. Eftersom vi dessutom skulle ta personalfoto fick jag mig en riktig utmaning med att skydda frillan och sminket så gott jag kunde. :p

Förutom jobb igår var vi även hos barnmorskan.Vi fick höra hjärtljuden, mäta magen och ta lite prover. Allt såg bara fint ut, utom att jag tydligen har lite lågt blodvärde. Men det var inte katastrofalt. Magmåttet var inom normalspannet men alldeles i övre kanten, så vi får se hur det fortsätter sen och om det blir en monsterbebis. :)

Idag har jag varit ledig från jobbet så jag mötte upp grannen Emma imorse och begav mig till gymmet för första gången på en sisådär 6 månader. Vi körde ett pass body balance. Det gick väl sådär, för det var många övningar som inte funkade dels pga att magen kom ivägen och dels för att mina höfter är sämre än nånsin (och då var de av Agda 86-kvalitet redan innan). Har känningar i ryggen ikväll tyvärr, så det blir nog promenader i fortsättningen.

Nu ska jag sluta babbla och istället ladda upp de utlovade bilderna. Har nu, med Camerons eminenta assistans, kommit på hur man fixar det enkelt och utan svordomar. ;)

Besök på Pride. Såg som synes inte så mycket pga kronisk korthet. Jag och Eve gav upp ganska fort och satte oss på en bänk i skuggan bland (de övriga) pensionärerna. :)

Grillmästaren Marlene.

Polina, Sara och Marlene.

Jag, Eve och Masha.

Majsfält intill vårt hotell i Brygge.

Kossamuerna som var våra grannar.

Belfry-tornet. Mer om det senare.

Besök på chokladmuséet Choco-Story.

Demonstration av hur chokladpraliner blir till. Provsmaka fick vi också. :)

Ett stycke belgisk våffla.

Innan man går upp i Belfry-tornet varnar de för att det innebär en stor fysisk ansträngning (yous a bunch of fucking elephants, sa Colin Farrell till de feta amerikanerna). Men C skulle prompt upp.

Utsikten från toppen. 366 trappsteg och mååånga pauser senare.

Cameron blickar ut över kanalen.

Coolaste vovven chillade i fönstret och såg rätt obekymrad ut över alla förbipasserande turister som stannade och fotade.

Cameron sällade sig till fotografskaran.

Lekpark i Brygge.

Stranddag! Utflykt till Breskens i Holland.

Tydligen prickade vi in en lokal festival och stor loppmarknad. Trevligt!

Fet typ chillar på stranden.

C provade en massa lokal öl.

Jag provsmakade fantastisk mörkchokladmousse.

Det var inte svårt att hitta in till stan från vårt, något avsides, hotell. Bara att gå mot tornen! ;)

På väg hem. Miljövänlig, cykeldriven mobilladdning på flygplatsen i Bryssel.

Senaste magbilden, knäppt i söndags. 25+6. Det tar sig!

Började virka amigurumi hos Linnéa i Stockholm, och det visade sig vara hur kul som helst! Tanken är att detta ska bli en mobil till barnvagnen.

2 kommentarer:

  1. Mobilen blev jättegullig, särskilt ugglan gillar jag skarpt!
    Även om det är besvärligt att gå upp för alla trappsteg är det ofta värt det för att få se utsikten över städerna, eftersom de ofta är gamla och fina. I Tyskland får man ofta mot en ringa avgift klättra upp i kyrktornen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglan är även min favorit. :)
      Utsikten var absolut värd besväret! Tyvärr blir jag anfådd av just ingenting numera, så det var lite besvärligare än vanligt att ta sig ändå upp. :p

      Radera