tisdag 18 februari 2014

Oh My Word…

…have I hit a snag! I mitt uppsatsarbete. Jag minns inte hur mycket jag skrivit tidigare om vad min uppsats egentligen handlar om, men kort sagt så är det en jämförelse mellan två översättningar av samma bok. En från 60-talet och en från 2006. Självklart ligger det lite mer sofistikerad teori bakom också, men det är oväsentligt just nu. Poängen är att jag först idag fick tag på den nyare översättningen, och därmed kunde börja jämföra den med de exempel jag hade valt från den gamla - och det är i det närmaste ingen skillnad alls! Av 74 exempel är det bara 7 som är minsta lilla annorlunda, och då handlar det om enstaka ord som bytts ut. Oh. Em. Gee. Om jag satte mitt namn på en översättning som var plagierad till den graden tror jag att jag skulle skämmas… och känna mig paranoid över stämningsrisken. Fast den kanske är mindre när den tidigare översättaren hunnit dö? (Morbida) skämt åsido så sätter det här förstås lite käppar i hjulet för mig. Men efter en viss inledande panik har jag nu en liten tanke om hur jag kan anpassa mitt skrivande… jag ska fundera mer på det imorgon (börjar jobba först kl 15) och maila min handledare så får jag se vilka kloka tankar hon (förhoppningsvis) kan bidra med.

Annars har det mest hänt saker på sjukhusfronten. C har dels fått brev från sömnkliniken. Han ska ringa upp dem inom två veckor för att boka in en tid och påbörja en utredning. Mycket bra! Idag kom ytterligare ett brev, denna gång från ortopeden. 5/3 kl. 07.00 är det dags för fotoperation. Goda nyheter också det, även om det innebär att han kommer tvingas (eller tillåtas, beroende på hur man ser det) stanna hemma från jobbet i några veckor. Själv har jag också varit iväg och låtit dem sticka mig lite i armarna igen, vilket ledde till upptäckten att mitt frikort har gått ut. Muhu. Inte hann jag utnyttja det till en "helrenovering" heller. Eller -inventering, för den delen.

Och just ja, jobb! Jag har pratat med undertextarna nu och ska inom kort påbörja en utbildning. I första hand kommer det att ske på distans via nätet. Det kommer bli intensivt från början tror jag, men spännande och roligt. Jag tror att jag kommer ta mina första uppdrag via ett företag som tillfälligt anställer frilansare och sköter fakturorna (mot 6 % av summan), för att slippa oroa mig över bokföring och dylikt nu när jag jobbar i så liten skala. Jag har ju dessutom skolan att fokusera på, både universitetet och jobbet. Det har förresten hittills gått strålande fint att komma igång igen efter sportlovsuppehållet!

Nä, nu ska jag gå och tvaga min bleka lekamen. Sprang för en sisådär 5 timmar sedan och har inte kommit mig för att duscha än. Uppsatsarbete och köttfärsbiffar fick gå före. Jag känner att jag kommer drömma mig bort till varmare breddgrader… reseabstinensen just nu är inte måttlig. Inte blir det bättre av att det ska envisas med att regna ute. Var är min vårsol? Must. Have. Vitamin D. Fast en dos äventyr skulle inte heller skada. Synd bara att så många av mina medresenärskandidater är uppbokade/utbrända/fattiga. ;) Du som läser detta och INTE känner att dessa adjektiv stämmer in på dig, välkommen att höra av dig!

6 kommentarer:

  1. Jag önskar verkligen att de där adjektiven inte stämde in på mig. Äventyr skulle onekligen vara uppfriskande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hade verkligen varit trevligt! :)

      Radera
  2. Jag reser gärna, men till hösten. Knappast till nån hjälp för dig nu. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säg inte det! ;) Något att se fram emot är alltid trevligt.

      Radera
  3. Jag har tänkt att du, S och jag borde fira vår tioåriga(!) vänskap med något när det infaller nästa sommar, vi får hoppas att vi alla är pigga och har mer tid och resurser då i stället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag låter som en fantastiskt fin plan! :) jag får börja ladda för det redan nu då. ;)

      Radera