fredag 14 februari 2014

Svunna tiders glans

Min blogg har sett bättre dagar, alltså. Jag har varit ledig hela veckan, och ändå har jag inte tagit mig tid att blogga en endaste gång… ;) Fast faktum är att jag har jobbat som en gnu. Mitt enda "måste" på schemat utanför hemmet var ett seminarium i tisdags, och det blev inställt pga sjuk lärare. Så jag har i princip endast varit utanför dörren för att handla och för att träna, och i övrigt har jag suttit vid datorn med en disciplin som kanske överraskat och imponerat mig själv mest av alla. Dels har jag jobbat med uppsatsen, som nu faktiskt är en bra bit på väg (trots brist på Narnia-bok). Och dels har jag betat av i stort sett alla uppgifter i de andra två kurserna. Översättningarna kommer kräva bearbetning innan de lämnas in, men grovjobbet är gjort. Och det känns SÅ SKÖNT. Nu vet jag att jag kan fokusera helt på uppsatsen senare under terminen, när de jobbfria dagarna är fewer and further between. :)

I övrigt har jag bland annat sysslat med att tappa bort och hitta igen mitt gymkort samt att vara på pubquiz med klasskompisar (utan att vinna). Och idag är det ju självaste Valentindagen. Gamla i gemet som vi är så är vi ganska oexalterade och tråkiga i vårt firande, haha. Men jag överraskade iaf C med 3-rätters nu när han kom hem från jobbet, och så ska vi för ovanlighetens skull förgylla vår filmkväll med något lite mer romantiskt betingat.

Annars vet jag inte vad jag ska berätta, riktigt..? Mitt liv har som sagt varit väldigt präglat av skolarbete senaste tiden, och jag misstänker att det finns fler än jag som tycker polysystem- och skoposteori är rätt ointressanta grejer. ;) Men jag kan ju i alla fall skriva att jag idag fick ett mail från undertextningsföretaget, som meddelade att de skulle ringa mig på måndag eftermiddag för att diskutera hur vi kan gå framåt nu med utbildning och liknande. Kul kul! :) Dessutom lite annat på gång då… bland annat jobbet då såklart, som börjar om igen. Det ska nästan bli skönt med lite mer rutiner, även om jag verkligen får säga att den här veckan var välbehövlig.

Nu ska jag gå och koka kaffe, så lämnar jag er att njuta av en hel radda matbilder som i stort sammanfattar min dag idag.

Den här är inte alls från idag… men jag blev så sugen på en semla i onsdags att jag var tvungen att baka en. Jag kom ihåg att det var ett av de första LCHF-bakverken jag försökte mig på förra året och drog slutsatsen att det måste vara nära inpå fettisdag… sen upptäckte jag att jag var en hel månad off. Men skitsamma, den var god ändå. Och eftersom jag inte är någon större semmelfantast egentligen kan jag nog ändå klara mig till fettisdag 2015 innan jag behöver nästa "fix". ;)

C jobbade, så jag inledde min dag med att fira kärleken till mig själv med en pancake.

Rätt 1: ruccola, prosciutto, honungsmelon och valnötter med balsamico.


Rätt 2 för C: baconlindad sparris, fläskkotlett, hasselbackspotatis och vitlökssås.

Rätt 2 för mig: samma, fast minus potatisen och plus stekt äggplanta/paprika/lök istället.

Rätt 3: Chokladmousse i tre lager (mörk mintchoklad, semi-mörk choklad, vanilj) och, inte att förglömma, ett lite taffligt, hemmagjort chokladhjärta som dekoration. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar