onsdag 17 september 2014

I Think I Should Have Loved You Presently

I veckan var det dags för de första riktiga universitetsdagarna, och jag måste säga att det har varit riktigt roligt att få komma igång igen! Den här terminen har vi fått välja inriktning för kursen i engelska. Valet stod mellan fack- och skönlitteratur, och jag klämde självklart till med det senare. Och vilket bra val det visade sig vara! Dels är läraren väldigt inspirerande och faktiskt rolig, och dels är uppgifterna så mycket trevligare än tidigare. Förra terminens lagtexter i all ära, men nu har vi istället fått i uppgift att översätta en sonett. Vi väljer själva hur vi vill prioritera mellan att bevara rytm, rim och andra stilfigurer eller att istället lägga fokus på att bevara innehållet så gott som möjligt. Jag går igång på utmaningen och försöker bevara precis allt. :p Det viktigaste är dock tydligen inte att vi faktiskt lyckas med en bra översättning, utan rätt och slätt att vi kan försvara våra val.

På jobbfronten (undertextningen såklart, är ju sjukskriven från lärarjobbet än) har det varit lite mindre finkultur. Jag gjorde precis klart ett avsnitt av Star Trek, och vad sägs tex om mitt egenhändigt komponerade uttryck "det gravimetriska fältersättningsförgreningsröret"? ;) Jag får väl ursäkta mig med att just rymdskeppsmekanik inte är ett av mina expertområden.

Eftersom jag har varit så duktig med både jobb och plugg idag ska jag nu unna mig att sjunka ner i soffan framför en film. Sista ärmen på Eliahs pippitröja kallar på mig. ;) Det vore ju trevligt att få den klar (bild utlovas framöver) innan imorgon, FÖR DÅ KOMMER CAMERON HEM! Då står kramkalas på schemat, och det blir alltså ingen tid över för stickning. Och i övermorgon fyller jag visst år och befäster därmed min status som tant ännu mer. Fast på lördag ska jag ha kalas, och det tar ju udden av det hela. ;)

4 kommentarer:

  1. Ojoj, då har du stickat på fort! Kul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går snabbare när det är bebisstorlek, av nån anledning. ;)

      Radera
    2. Haha! Sant! :) Det tar en evinnerlig tid med en klänning i vuxenstorlek... Särskilt som jag hela tiden funderar på att börja om och avbryter för att testa nya sätt med ett annat nystan ;)

      Radera
  2. Det gravimetriska röret är lättare att förstå än min djädra dator
    Kram
    pappa

    SvaraRadera