fredag 23 december 2011

Resan so far

Dags för ett första inlägg med reserapportering, känner jag! Ikväll är en ypperlig kväll för ett sådant eftersom 1) vi är på hotellet och tar det lugnt eftersom vi ska iväg mot nästa destination tidigt imorgon och 2) det har varit en riktig superdag! Vi befinner oss just nu i Georgetown som ligger i staten Penang i Malaysia. Här finns en nationalpark med vandringsleder som vi besökte tidigare idag. 7 km promenad i djungel tar längre tid än vad man skulle kunna tro! Vägen in tog 80 min, vägen hem kanske 60. Iaf så fick vi se en hel del fina miljöer där vi kryssade fram mellan rötter och lianer. Första djuret vi stötte på var inget mindre än en varan! Den var inte sugen på vårt mumsiga människokött, som tur var. Och kobror och andra otrevliga ormar lyckades vi undvika. Inga apor såg vi heller, förrän vi kom fram till vårt mål: monkey beach. Där fanns det desto fler av dem! Makaker, ursöta men inte så lite fräcka. Vi matade dem, och en liten rackare snodde åt sig hela vår påse med bröd och sprang iväg. :p Som tur var hade vi hunnit äta lunch redan.

Idag var det äntligen sol också. Tidigare har vi bara haft sol i Kina, och där var det bara +3 grader. Väldigt vackert område där vi var, i Hangzhou! Har superfina bilder från sjön vi bodde vid men kan inte lägga upp dem med mobilen tyvärr. Får bli ett långt bildinlägg sen när jag är hemma igen. Kina var en annorlunda upplevelse i alla fall. Kallt både inne och ute, enorma språkförbistringar men hjälpsamma och vänliga människor, konstig mat och frustration över att bara ha pinnar att äta med... ;) vårt nästa stopp var ön Batam i Indonesien, men på vägen dit hann vi se lite av Singapore också. Tyvärr regnade det konstant medan vi var där, vilket bland annat gjorde färjeturen ut till ön allt annat än angenäm... Vi var trötta och orkade inte med vädret, men var i alla fall inne i stan lite och fyndade. Mina skor gick tex sönder redan på Arlanda, så jag fixade ett par converse för 200 spänn. I övrigt blev det inte så mycket gjort, men vi fick i alla fall prova på att ta ut en miljon ut en bankomat (mindre än 800 kr), betala 50000 för en taxiresa, dricka färskpressad mango och äta nudlar till frukost, lunch OCH middag. :p

Efter Batam tog vi nattåget rakt igenom Malaysia för att komma dit vi är nu, ganska nära thailändska gränsen. Det gick ganska smärtfritt, även om offentliga toaletter i Malaysia är allt annat än mysiga! Imorgon tar vi en färja till ön Langkawi. Där spenderar vi tre nätter innan vi åker vidare till Thailand. Nu hoppas vi på sol och bad, och kanske en dykkurs?! Orkar inte skriva mer nu eftersom jag bloggar via mobilen, men det kommer kanske fler uppdateringar. Imorgon är det julafton, då ska jag skicka en tanke till alla er där hemma när jag sitter och solar på stranden (hoppas jag verkligen att jag gör). Kram till alla som vill ha en!

1 kommentar:

  1. Tack och bock, jag vill ha en (kram). :p Feeen vad avundsjuk jag är just nu. Jag har reslust till tusen! Vill. också. resa. nu. Får höra allt sen och se bilder, ser jag fram emot. God Jul så länge! :) Hoppas ni får sol och bad här framöver... /Eve

    SvaraRadera