torsdag 9 januari 2014

Hemmalivet

Första jobbdagen avklarad! Och det var ju inte alls så farligt, trots obligatorisk post lov-ångest innan. Det blev lite extra jobb till och med, eftersom jag blev ombedd att vicka en lektion. Vilket jag alltid tycker är lite spännande när det handlar om elever jag inte känner sedan tidigare, men de uppförde sig faktiskt helt exemplariskt.

Eftersom min termin på universitetet inte har kört igång än, och jag faktiskt har jobbat bort och skickat in bokanalysen nu äntligen, så har jag i övrigt haft ganska mycket ledig tid. Bland annat har jag använt den till att ta mig ut på lite promenader/shoppingturer. (Vinnande koncept! Om än kostsamt i längden, haha.) Nu har jag äntligen hittat ett par rejäla och hyfsat varma vinterskor. Genomförde ett in action-test idag genom att promenera in till stan i dem. Det gick bra, minimalt med skavsår. Syftet med promenaden var annars att byta ut en t-shirt jag köpt till C att ha på jobbet mot en ny sådan med annan halsringning. Och vips råkade jag hitta en tröja till mig själv också på rean. :D

Cs jobb går förresten bra! Han har avverkat tre dagar nu, och säger att han trivs bra men att det är lite tråkiga arbetsuppgifter nu i början. Sen är stackarn fortfarande riktigt jetlaggad, mycket värre än jag. Efter första arbetsdagen somnade han 18.30 på soffan och gick inte att få liv i… sedan vaknade han vid 3 på morgonen och kunde inte somna om. Men det går framåt i alla fall. Igår var han vaken till kl 20, och nu ikväll är han i skrivande stund på väg att lägga sig, men han har ju snart kämpat sig förbi 21-strecket. ;)

Själv ska jag fortsätta njuta av en lugn kväll en stund till. Jag funderar på att leta rätt på en bra dokumentär som jag kan ha på i bakgrunden medan jag virkar lite. Jag såg förresten The World According to Monsanto igår (om genmanipulerad mat) och blev ännu mer övertygad om att jag vill börja äta enbart ekologisk. Eller ännu hellre enbart KRAV-märkt!

…Här hade jag tänkt avsluta inlägget och lägga upp det redan igår. Sedan blev jag distraherad av annat och glömde helt bort det. Det händer oroväckande ofta faktiskt, börjar misstänka viss demens! Iaf så fick jag genast äta upp mina ord om att vara fri från jetlag. Igår la jag mig vid 23… och somnade först 4 timmar senare. Dessutom sov jag ända till 11, beroende på att min väckarklocka antingen inte ringde alls eller var på för låg volym för att jag skulle vakna av den. Det känns inte som världens bästa utgångsläge för att gå upp 7 imorgon för att jobba…

Däremot ska det bli lite skönt att få jobba, för det här med ledighet är överskattat när man är ledig på egen hand. Jag blir snabbt frustrerad när jag inte har något att göra. Idag har jag städat hela lägenheten och plockat bort julen. Inte för att jag egentligen har någon brådska att ta ner mina fina juleljus, men det kändes vettigt att göra det när jag ändå var igång. Nu blir det vanlig fönsterlampa och massvis med levande ljus istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar