söndag 5 januari 2014

Concrete Jungle Wet Dream Tomato

(Edit: Varning för lång text och många bilder!)

New York, New York! Jag ska försöka författa ett lagom detaljerat inlägg som sammanfattar resans höjdpunkter (och lågvattensmärken) utan att för den skull utvecklas till en roman.

Flygturen till The Big Apple gick bara bra, men vi fick stiga upp redan 02.30 för att hinna till flygplatsen i tid. En inte helt lyckad början på en nyårsafton… Vi tog en taxi från JFK in till stan och åkte direkt till hotellet för att checka in och dumpa av väskorna. Vi bodde på The Lucerne, som visade sig vara ett riktigt flott ställe som dessutom låg väldigt bra till centralt på Manhattan. Det första vi fick veta av dem i receptionen var att om vi ville fira in det nya året på Times Square gjorde vi bäst i att bege oss dit med en gång. Detta var ungefär kl. 13… Med några enstaka timmars sömn i bagaget kändes det inte som ett lockande alternativ att stå och trängas på ett torg (utan toa!) i nästan 12 h. Istället bestämde vi oss för att gå ut på jakt efter lunch, vilket vi följde upp med en liten tupplur i en sisådär 3 timmar.

På kvällen valde vi att gå ner till Central Park, där det enligt utsago skulle finnas ett alternativt nyårsfirande. Något sådant hittade vi inte, kanske för att vi var för tidigt ute. Men vi promenerade i alla fall runt i parken lite och utforskade den. Sedan bestämde vi oss för att fira 12-slaget inne i värmen istället och begav oss sålunda tillbaka till hotellet. Det blev pizza till middag, sällskapsspel och Times Square på TV. ;)

På nyårsdagen kände vi oss betydligt fräschare igen. Något försenade tog vi oss äntligen ner till Times Square, som var en ganska häftig syn även utan den stora folkmassan. Vi spenderade dagen med att vandra runt i området kring 42nd st och såg bland annat Rockefeller Center och skridskobanan där. Vi hade även köpt biljetter till Empire State Building, men köerna var bisarrt långa (2h väntetid bara i första kön utanför byggnaden) så vi valde att avvakta. Efter en heldag ute i kylan blev det ytterligare en lugn kväll på hotellrummet.

Dag tre fick vi via telefon veta att köerna till Empire State Building var mycket kortare, så i all hast begav vi oss dit och tog oss mycket riktigt hela vägen upp och igenom alla säkerhetskontroller på mindre än en timme. Tyvärr var det ganska molnigt pga den annalkande snöstormen, men utsikten var ändå häftig! Nästa anhalt var Chili's i grannstaten New Jersey. En liten omväg kan tyckas, men vi hade ett presentkort att spendera och dessutom gillar jag att pricka av stater på min lista. ;) (12 down, 38 to go.) Dessutom hade man en fin utsikt över Manhattan från andra sidan av The Hudson River!

Turistandet för den dagen avslutades med en tur fram och tillbaka på gratisfärjan till Staten Island, varifrån man har god utsikt över både Ellis Island (dit alla immigranterna anlände förr i tiden) och Liberty Island (där Frihetsgudinnan står). Färjan är definitivt ett hett tips för dem som åker till NYC! Ett bra sätt att spara lite pengar i en stad där det mesta annars kostar skjortan. Ett annat tips är förresten att köpa ett veckokort i tunnelbanan på en gång. Det gjorde inte vi, och det drog fort iväg och blev dyrare med engångsbiljetter. Inte minst för att systemet är otroligt korkat och ogenomtänkt… Men det behöver jag väl inte gå in på här.

Dag fyra var det dags för hemfärd. Carla och Cruz åkte redan på morgonen, medan jag och Cameron hade hela dagen till vårt förfogande. C ville gå på The Museum of Natural History, så vi travade iväg på de nu snötäckta gatorna de två blocks som skiljde vårt hotell från muséet. Tyvärr var det fler än vi som kommit på idéen med museibesök, eventuellt beroende på en kombination av att det precis öppnat igen efter ett längre juluppehåll och att vädret inte inbjöd till utomhusaktiviteter. Mina converseklädda fossingar var minst sagt missnöjda med tillvaron… Iaf så bestämde vi oss för att strunta i besöket när vi såg den långa, ringlande kön. Köer hade vi fått nog av dagen innan vid de största turistattraktionerna. Dock gick vi in i deras affär för att värma upp oss en stund innan vi vände hemåt igen och fyndade där ett spel med titeln Geek Battle. Bättre kan det väl knappast bli? ;) På hemvägen inhandlade vi även en liter Starbucks Sugar Free Peppermint Syrup och ett par svinbilliga skor till Cameron Bigfoot Derrick. Inte illa. Även fast det var vinterskor till mig vi egentligen gick in för att hitta.

Sedan var det dags för hemresa. Jag och C åkte mot flygplatsen i god tid för att hinna utnyttja ytterligare ett presentkort på en restaurang på flygplatsen. Vilken evinnerlig tur att vi tänkte så! Det mesta krånglade nämligen under hemresan. Först var tåget NYC-NJ försenat ca 30 min. Sedan, när vi skulle ta oss från flygplatsens tågstation till själva terminalerna, var flygplatståget ur funktion. Jobbigt då att tåget är det enda sättet att ta sig mellan terminalerna på Newark! I en och en halv timma stod vi där och väntade med en växande skara ytterst frustrerade resenärer, innan flygplatspersonalen äntligen fattade att det var dags för plan B och satte in bussar. Även detta fungerade dock illa, då en hel hög med folk skulle slussas genom en enda hiss för att komma ner på markplan. Och dessutom kom hela tiden folk från andra hållet, dvs. de som bussats från flygplatsen och ville med tåget in till stan.

Framme vid flygplatsen vågade vi inte besöka restaurangen som planerat eftersom den inte var på vår terminal. Istället blev det en nödtorftig middag inköpt på Grab-n-Go… och vi hann inte alls vänta länge vid gaten innan det var dags att gå ombord, trots att vi hade åkt från NYC i så god tid. Meeen, trots att vi boardade i tid blev planet 1,5h försenat innan vi lyfte. Tydligen var det något av markfordonen som havererade så att lastningen inte funkade som den skulle. Inte heller fick vi sitta bredvid varandra. I övrigt gick flygturen dock bra. Jag såg filmen Epic och slocknade sedan i 3,5 h. Jag vaknade lagom till landningen i London. Där hade vi flera timmars väntetid, vilket var jobbigt eftersom vi båda fått alldeles för lite sömn (och det är armstöd mellan alla stolarna på Heathrow så det går inte speciellt bra att vila där heller).

Även sista planet var försenat, men inte mer än en halvtimme kanske. Värre var då att vi hamnade precis framför en mamma med två barn. Minsta barnet var en skrikande bäbis. Irriterande, men ändå hanterbart eftersom det inte går att göra så mycket åt. Andra barnet var dock en extremt ouppfostrad 5-åring som under hela resan pratade, sjöng, skrek och sparkade personen framför i ryggen. Under de första 20 minuterna var den personen jag. Sedan bytte hon tack och lov plats och sparkade på en stackars gubbe istället. Han var för svensk för att säga något om det, men det syntes på hans ansiktsuttryck att han var allt annat än nöjd.

Helt hemma var vi vid halv nio-tiden på kvällen. Då möttes vi i dörren av två synnerligen glada katter. Kira spann och spann oavbrutet ända till läggdags. Jag somnade så fort jag lade mig och sov som en klubbad säl i tolv timmar. Skönt! Idag är det Cs sista lediga dag innan han börjar sitt nya jobb. Jag har en ledig dag till, men imorgon måste jag göra den krövlarns textanalysen som jag har skjutit på under hela ledigheten… Idag har jag dock unnat mig att vara ledig, och det enda någorlunda aktiva jag har sysselsatt mig med är en promenad med Vanessa. Det här med rutiner och måsten känns främmande och inte ett dugg lockande just nu måste jag säga. :p


Hälsade på min värdmamma Cissy sista kvällen i MS. Här med barnbarnet.


Framme vid vårt hotell! Typisk gul taxi. :)


Hotellrummet.


Hotellrummet igen, närmare bestämt toaletten.


Vy från Central Park.


Central Park igen. Det är jag som skymtar där nere i tunneln.


Central Park. Carla tittar ut över Manhattan. 


Högst patriotisk pizza.


På väg in i tunnelbanan.

De tre C:na och Times Square som skymtar i bakgrunden.

Jag och Kamerun på Times Square.


Carla var mer än nöjd med att få besöka shoppingmekkat Macy's.


Utanför Rockefeller Center. Skridskobanan är där bakom alla flaggorna.


På tunnelbanan.


Lobbyn på hotellet.


Precis innanför dörrarna i Empire State Building.


Molnigt och eländigt, men ändå en häftig utsikt från 86e våningen.


Empire State: Cruz och Carla.


Empire State: yours truly.

Empire State: Blev uppvaktad av oblyg fågel.


Chili's i Newport, NJ (efter att vi irrat runt bland tunnelbanor och tåg ett bra tag).


Vilse igen, denna gång i Greenwich Village. Sprang på en svensk affär.

Terminalen för färjan till Staten Island.


Kvällsvy över Manhattan från vattnet. Bron är Brooklyn Bridge.


Jag och C skådar ut över Manhattans skyline.


Frihetsgudinnan i egen hög person.


Sista dagens pulsande i snön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar