torsdag 3 juli 2014

And so it begins...

Jag chockar världen med två inlägg på en dag. ;)
(Cameron jobbar 11-23, så jag har rätt tråkigt... haha.)

Idag öppnade ansökan till antagningsprovet för EU-översättare. Självklart tänker jag att jag ska testa, även om det är en väldigt lång och krävande process och konkurrensen är benhård. Eller vad sägs om att av alla okänt antal hundratal som söker så är det bara 34 som tillslut hamnar på rekryteringslistan?! I alla fall så är första steget ett intelligenstest i Stockholm i september. Men för att ens få komma dit måste man först fylla i en ganska dryg ansökan. Och för att ens få börja med den krävdes också ett test! Två timmar hade man på sig att svara på frågor i kategorierna läsförståelse (svenska och engelska), EU-kunskap, matematik och logiskt tänkande.

Jag ska inte påstå att min EU-kunskap är bra, men faktiskt klarade jag provet. Läsförståelsen gick som en dans och det logiska tänkandet fungerade också, även om det kändes mer krävande. Men matten! Oh. Em. Gee. Det var frågor i stil med "Utifrån tabellen, hur mycket har blablabla-avgiften höjts på tre år om BNP dessutom gått upp med si och så mycket". Kände mig helt knäckt innan jag var klar, haha. Och då var mattedelen ändå bara fem frågor. Tur att den inte väger så tungt på provet. Men jag får nog ändå plugga både EU-fakta och konstiga tabeller innan jag åker och gör det riktiga provet i september... :p

2 kommentarer:

  1. Alltså, vad har matte med språk och humaniora att göra egentligen? Jag har hört från kollegor som sökt doktorandutbildningar i andra länder i humanioraämnen att de i antagninsgproven måste göra en mattedel. Det får mig att bli smått förtvivlad... En sådan tur att du klarade det här provet i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade en föreläsning med en kvinna från EU tidigare i våras, och enligt henne väger matten inte lika tungt som de övriga delarna på provet. Men jag håller med dig, det är underligt att den ens finns där!

      Radera