söndag 18 mars 2012

Det går snabbt i svängarna

Jag och Cam har diskuterat framtiden en del lately och vi insåg båda rätt snabbt att Malå inte är möjligheternas mekka. C har dessutom uttryckt en önskan om att börja plugga till hösten, och nu är det ju ansökningstider så vi (jag) har kollat upp lite mer vad han har för möjligheter. Han har jag inte tillräckligt med svenska (tisus eller svA och B) för att vara behörig till vilken utbildning som helst, utan det är engelskspråkiga varianter som gäller. Och sådana kryllar det inte av på kandidatnivå! I alla fall så har han bestämt sig för att han vill bli dataingenjör. Glad blev jag när jag hittade en sådan på engelska i Sundsvall. Lagom nära hemma men ändå närmare Stockholm och vännerna och lite change of scenery.

Men vi hann bara börja vänja oss vid tanken så blev vi tvugna att ändra planerna igen - utbildningen var inställd HT2012. WTF? Vad är det för stil? Nu har jag i alla fall letat vidare och hittat två liknande utbildningar som jag har anmält Cam till. De verkar bra också, men we're not in Norrland anymore. Nu verkar det mest troligt som det blir flytt till Växjö eller Göteborg till hösten. Själv känner jag mig spontant mer lockad av Växjö, kanske för att det är en mindre stad och mer random än Gbg. Men där är tydligen bostadsbristen ett faktum (kanske i Gbg också, men där står jag iaf i bostadskö sedan tidigare) och dessutom så var deadline för ansökan till ingenjörsprogrammet tydligen 15/1..? Gjorde en sen anmälan i alla fall så får vi se. Boendet kan man ju lösa genom att pendla från grannkommunen, tar typ en halvtimme med buss så det är inte så farligt ändå. För säkerhets skull anmälde jag mig själv på svenska som andraspråkskurser i båda städerna. Det blir säkert bra oavsett. Nu är det bara att vänta och se, och avvakta förhandsbedömningen av Cs utländska betyg... plus att det måste skickas in papper som bevisar att han inte behöver betala kursavgiften. Mycket krångel det här.

1 kommentar:

  1. Växjö verkar vara ett trevlig ställe. Min syster bodde där i fem år och trivdes bra! Inte särskilt långt från Kalmar heller, så då blir det enkelt att träffa Sanna, om hon är i sina hemtrakter ibland!

    SvaraRadera