söndag 29 juni 2014

Hänt extra

Andorra visade sig vara ett trevligt om än ganska "obetydligt" land. Jag tror inte jag skulle rekommendera någon att åka dit hellre än till någon annan stad i Spanien/Frankrike-regionen... om nu inte denne någon hade samma behov som jag av att pricka av nya länder. I alla fall så spenderade vi vår första kväll i landet med att ta en liten promenad på stan och att äta ute på restaurang för första gången på resan. I Spanien hade vi ju all inclusive. På grund av detta fuskade jag förresten järnet med kolisar under hela semestern. Det fanns helt enkelt ingen LCHF-mat på hotellet. Resultatet blev illamående, uppblåsthet, orolig mage och halsbrännan from hell... Plus att jag gick upp typ 3,5 kg på tio dagar, haha (varav max några hundra gram kan skyllas på bebis :p). Det var faktiskt riktigt skönt att lägga om till strikt LCHF igen när jag väl kom hem, för alla problem med magen gick över på en gång. Men jag körde ändå en sista fuskdag här hemma och kokade mig lite palt... det var utan tvekan värt en extra dag av halsbränna. :D

Tillbaka till Andorra då: dag två skulle det enligt väderleksrapporten regna oavbrutet. Det stämde fint på eftermiddagen, men vi fick faktiskt några timmar med sol innan dess. Dessa utnyttjade vi genom att ta oss ett dopp i hotellpoolen. Lunchen intogs för bekvämlighetens skull på det McDonalds som låg precis intill hotellet. Där passade de på att dra av matkostnaden inte mindre än FYRA gånger från mitt konto. Och sedan var de inte ett dugg tillmötesgående utan spelade helt oförstående och propsade på att det inte blivit något fel. Detta trots att jag tog fram bankappen och visade dem vad som dragits, och förklarade ingående på spanska. Alltså blev det en tripp tillbaka till hotellet för oss, så att jag kunde maila banken och fråga dem vad jag skulle göra*.

När jag hade mailat begav vi oss tillbaka ut på stan för lite shopping i spöregnet. Som tur var fick vi låna hotellets paraply - vi hade inga varma kläder med oss alls. Trots besök på Bershka, Pull and Bear och Stradivarius hittade jag inga kläder som föll mig i smaken, men C handlade lite taxfree-alkohol och så köpte vi med oss lite tapas till middag. Tillbaka på hotellrummet spenderade vi kvällen med att försöka torka våra kläder innan de skulle packas ner, samt med att titta på ett streamat avsnitt Fargo över världens långsammaste internetuppkoppling.

Dagen därpå tog vi bussen redan kl 8, och fick med oss picknickfrukost från hotellet. Vi kom i god tid till flygplatsen, vilket visade sig vara totalt bortkastat eftersom flygledarstrejken i Frankrike gjorde att alla plan som skulle flyga genom franskt luftrum var antingen försenade eller inställda. Vi kom oss hem, som tur var, men det blev tre timmar senare än beräknat. Som tur var tyckte vår kattant att det kunde kvitta om vi kom jättesent och hämtade kissarna, eftersom "det ändå bara är fotbollsskit på tv". ;) Vi gick ut från hotellet i Andorra kl 07.40 och klev in genom dörren hemma 22.40...

Sedan vi kom hem har jag haft en ledig solardag, komplett med pubquiz med Fia och Marcus på kvällen. Hela helgen har jag dock mest jobbat, eftersom jag plötsligt fått en massa undertextningsjobb. :D Det är lite påfrestande att sitta vid datorn så många timmar, men jag är väldigt nöjd med att få tjäna lite pengar. På tre dagar har jag undertextat 107 minuter, vilket i stort sett har inneburit jobb från morgon till kväll. Fast jag har såklart tagit paus för att äta och promenera varje dag.

När vi var i Spanien beklagade jag mig förresten för min mor och Annika över att jag inte kunnat känna bebisen röra på sig än, och faktiskt så hann jag bara komma hem så började det hända saker! Först var det mest som att det kändes spänt, som att hen låg på tvären ungefär... men igår kom den första riktiga sparken! Och schysst som bebisen är körde den även en repris direkt efter, så att även Cameron fick känna. Riktigt häftigt var det. :) På onsdag ska vi på ultraljud igen, och då hoppas vi få veta könet så vi kan sluta kalla hen för just hen (eller Peanut) och välja ett namn istället.

*Banken svarade "vänta och se om det löser sig självt". Hittills har jag fått tillbaka hälften av pengarna, men det innebär ju att jag fortfarande har betalat dubbelt... Det är drygt 100 kr det handlar om, men det är en principsak! Speciellt som de var så otrevliga på McDonalds. Ska maila banken igen till veckan.


Välkommen till Andorra!

En smältande Dalí-klocka och en stad nästlad bland bergen.

Kyrktornet i gamla stan. Och lite berg.

Vy från stadshusets tak över stan. Och bergen. ;)

Cameron i hotellpoolen.

Jag i hotellpoolen. Med begynnande flint..? :p

Delar av vår fina tapasmiddag.

Den godaste palten i världshistorien. Tryckte två till sen av bara farten. Det gäller att passa på! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar