söndag 4 juli 2010

4th of July

Imorgon är det 4th of July, i USA även känt som Independence Day. Här gör man definitivt större affär av nationaldagen än vad vi svenskar gör, och firandet handlar mest om bisarra mängder fyrverkerier... för att inte tala om bisarra mängder mat. Just i år infaller The 4th på en söndag, och det verkar ha uppstått någon slags inofficiell nationell överenskommelse att flytta firandet till dagen innan. Jag har med andra ord spenderat denna lördag med att äta (hamburgare förstås, Amerikas nationalrätt!) och titta på fyrverkerier i en stor park tillsammans med "svärföräldrarna" och Cam, som slöt sig till sällskapet då han slutade jobba kl. 19.

Eftersom jag, som alla vet, är oerhört patriotiskt lagd så kändes detta som ett perfekt tillfälle att byta till en design som är red, white and blue. Men oroa er inte, jag har inte gått och blivit helt amerikaniserad; jag är och förbliver en svensk tiger. För vad är det som skymtar där i bakgrunden om inte texten till Du gamla, du fria... Den gamla dängan. Och imorgon ska jag fira den riktiga 4th of July på ett högst revolutionärt sätt - med den delikata mexikanska buffén på Las Margaritas.

Vackra miljögifter.

4 kommentarer:

  1. Jaså, du har abstinensbesvär när det gäller mexikansk mat!?

    SvaraRadera
  2. jaa jag tycker absolut du kan komma å hälsa på oss i ume, du har ju sovplats här =D det är ju bra att du har sepnderat en tid utomlands, för i våran lägenhet är det verkligen kokhett, puh!
    men jag kommer nog att vara i malå med jämna mellanrum i sommar gissar jag. mamma är inte sen att fråga när jag kommer tillbaka, och då har jag inte ens åkt därifrån än =D kram

    SvaraRadera
  3. Länge sedan sist(fy på mig) Har inte suttit vid datorn på hur länge som helst! Trist tycker jag att det inte blev umeå men stort grattis till jobbet! Hoppas nu att Cams papper blir färdiga fort så han också tar sig hit. När var det du skulle komma till Svea?

    Kram Jennie

    SvaraRadera
  4. Mexikansk mat skulle jag kunna äta varje dag...

    Jag kommer hem till Norrland 13/7, för jag ska till Kalmar en sväng först. Men jag lämnar USA redan imorgon!

    SvaraRadera