söndag 15 augusti 2010

Kattfan och speldjävulen

Kira är galen. Jag har varit på vift ganska mycket idag och igår, och när hon är ensam verkar hon mest sova... och när jag sedan kommer hem är överskottsenergin ett faktum.

Igår var vi till Holmsund en sväng och hämtade mina två sängar och min soffa. Så hälsade vi förstås på hos bror (där möblerna för övrigt förvarades) och så föll det sig så bra att Sara var hemma på snabbvisit så jag fick träffa henne en stund också. Fast först irrade jag runt halva Holmsund på en alldeles för stor militärcykel... man kan lätt cykla vilse i "storstan". :p

När jag kom hem fick de flesta möblerna genast ta plats där de skulle, men sängen behövde monteras först. Eftersom en bra kvinna reder sig själv tog jag itu med det samma kväll, men det visade sig vara svårt utan tillgång till skruvmejsel. Och det är här Kira kommer in i bilden. Medan jag monterade sängen stod madrassen nämligen upplutad i hallen, och tokkatten var så vild vid det laget att hon bokstavligt talat klättrade upp efter väggarna... Men att ta sig ner var svårare, så när hon farit runt som ett yrväder en stund stannade hon till längst upp på madrassen och jamade ynkligt. Hon var ju bara för söt den lilla busungen.

Idag blev det en tripp till Skellefteå med ett snabbt besök på Solbacken innan vi fortsatte till dagens egentliga mål: travet! Det var V75 på gång, något som endast inträffar en gång om året i Skellet. Jag spelade inte så mycket, men jag lyckades faktiskt sätta trion (första-, andra- och tredjeplatsen) i kallblodsloppet vilket innebar en vinst på hela 62 riksdaler! Nåja, dagens mål var inte att bli rik utan att ha trevligt, och jag lämnade i alla fall banan med mer kontanter än vad jag hade när jag kom dit. :p

När jag kom hem var katten återigen sprängfylld med energi och ville lekalekaleka. Hon höll gott och väl på i en timme med en lek som gick ut på att gömma sig bland soffkuddarna för att sedan plötsligt hoppa fram och attackera mig (helst håret). Som tur är kan min lilla kisse inte låta bli att spinna, så det var inte så svårt att hålla koll på var hon befann sig även om hon grävt ned sig ordentligt bland kuddarna. Det gav mig en liten chans att försvara mig mot attackerna iaf! Nu har hon äntligen tröttat ut sig så pass att hon vill gosa en stund. Jag håller också på att vara rätt trött nu faktiskt, så jag ska nog krypa ihop jag med. Om bara någon ville stryka mig på ryggen...

Smart katt..?

1 kommentar:

  1. haha vilken söt liten kisse du verkar ha =D det låter som om hon är ungefär som eiya var när hon var liten (fortfarande ibland), vi skämtade om att hon nog hade alla bokstavskombinationer det finns, både bakom sej å framför =D
    första natten vi bodde i våran nuvarande lägenhet lyckades hon verkligen!

    timmy hade lagt upp en halv öl-platta-kartong på kylskåpet, vilket naturligtvis blev en väldigt uppskattad liggplats =) och det finns även ett "glep" längst upp på kylskåpet, mot väggen, som är ca 2 dec brett.
    På något sätt lyckades hon skjutsa bak kartongen, med henne i, så den gled ner i "glepan" och stängde in henne mot väggen. Haha!
    (hoppas jag lyckas förklara så du förstår)
    Jag vet inte hur länge hon satt fast där, men på morgonen när jag vaknade hörde jag hur hon tok-jamade, och det tog faktikst ett tag innan jag hittade henne =)

    SvaraRadera