onsdag 11 augusti 2010

Mitt liv som kattmamma


Gammsoffan åkte ut idag för att ge plats åt den nya som kommer till helgen... då fick strykbrädan rycka in som ställföreträdande sovplats.

Jag börjar ha en hel del förståelse för den där stoltheten som föräldrar uppvisar när de lyckas potträna sina barn. Min lilla bebis har bott hos mig i tre dagar nu och har faktiskt klarat sig utan några större olyckor (hon kissade på madrassen en gång). Men i morse gick hon på kattlådan alldeles själv för första gången, utan att jag bar in henne med ett uppfordrande "ska du kissa?". Det värmde i hjärtat. :p

Kissen har förresten fått ett officiellt namn nu, hon heter Kira. Jag och hon kommer alldeles utomordentligt bra överrens. För det mesta är hon nämligen ett gosemonster som gärna sträcker ut sig på min mage och snarkar en stund. Men ibland är hon alldeles jättebusig. Det är kul, när jag har tid att leka med henne. Mindre kul är det när jag försöker göra något annat, som t.ex. äta frukost... Men hon börjar bli mer och mer självständig, hon följer mig inte längre varje steg jag tar och kan sysselsätta sig själv ibland. Och hon jamar knappt när jag stänger ut henne från mitt rum på natten (en nödvändighet då hon och jag sällan har samma uppfattning om vad som är en lämplig uppstigningstid).

Förutom min lilla kissemjau har jag också ägnat mig åt en del annat trevligt. I måndags åt jag lunch ute i skogen vid Avasund i trevlig sällskap. Igår var jag en sväng på jobbet och fick lite med info om vad jag ska göra egentligen och sen gick jag en kvällspromenad med Johanna och hundarna. Idag har jag hälsat på mormor, sett Emmas nya lägenhet och följt med pappa till Lycksele. Han skulle på lasarettet, jag gick en sväng på stan - dvs. Åhléns och Lindex. Några inköp blev det inte där, men däremot köpte jag ett par tavlor och tavelramar till mitt fotoväggsprojekt på Dollarstore. Jag är ju i stort sett stamkund där numera.

På fredag blir det en sväng till Umeå för att hämta mina möbler. Jag är smått exalterad. Det ska bli härligt med en säng att sova i, och så ska det bli så otroligt skönt att äntligen få allting klart här i lägenheten. Än så länge står det en del flyttlådor här och där, som jag inte kan packa upp förrän jag har riktigt klart för mig hur den slutgiltiga möbleringen blir. När jag har fått i ordning allt ska jag fota lite här i lägenheten och lägga upp på bloggen. För tillfället får ni dock nöja er med ytterligare en bild på "kattskrället" (som hon heter när hon gör något mindre önskvärt, i stil med att kissa på madrassen... :p).

Finns det något bättre sätt att börja dagen än hopkrupen i en skön fåtölj, med en stor kopp kaffe latte i handen, I Will Remember You spelandes på lill-tv:n och en snarkande katt i famnen? I think not.

5 kommentarer:

  1. men skojar du!? om jag inte haft timmy som satte stopp för nästan alla mina planer skulle våran lägenhet krylla av djur =D jag hoppas luna blir en sann djurvän, då har jag en ursäkt för att skaffa fler höhööö

    SvaraRadera
  2. Jättemysigt med en katt! :) Önskar att jag inte vore allergisk...

    SvaraRadera
  3. Hur allergisk är du Linnéa? Kan du bo i samma lägenhet som katten om ni kommer och hälsar på? Annars finns det nog en plan B, men det mysigaste vore ju om ni kunde bo hos mig! Klarar du att äta här t.ex? Kram

    SvaraRadera
  4. Men åååh jag vill också ha en kattunge :) Jag får gå över till Jocke (grannen) om jag blir kattsugen... hm.
    Men du, ska du va i Umeå imorrn alltså? Jag åker faktiskt upp imorgonbitti, 9.45 är jag framme i Umeå. Jag ska på Adams bröllop på lördag, men har inte planerat nåt annat än att va hemma på fredag. :) hade varit kul att ses och säga hej iaf. Kram kram

    SvaraRadera
  5. jaa, det är verkligen jätteskumt... nu har det blivit mycket mer än sen i morse...? förmodligen har vi inte samma "sak" då jag inte satt min fot utanför sverige på åratal =D om det nu inte är så att du smittat ner mej i någon konstig blåmärkes-sjuka =)

    du, om du vill ha våran skrutt TV så får du den =)
    kramar

    SvaraRadera