onsdag 28 september 2011

Despicable Me

Hujeda mig vilken urusel bloggerska jag har blivit. Det beror på att jag har för mycket annat för mig och samtidigt gör alldeles för lite som är värt att berätta om. I lördags klättrade vi i Ättestupan, grillade hos Lasse och var ute och svirade. I söndags fyllde Emma år och vi såg film. I måndags sjöng jag i kören. I tisdags var jag ute och sprang. Idag har vi haft pedagogisk eftermiddag på jobbet (= extra mycket konferens) och det var det jag egentligen kände gav mig inspiration till att skriva idag.

Det finns en ny skollag och en ny läroplan i år, vilket leder till timmar och åter timmar av implementeringsarbete, som det så fint heter. Detta finner jag oerhört frustrerande eftersom det diskuteras fram och tillbaka om petitesser som är viktiga för nissarna på skolverket men som eleverna aldrig kommer att reflektera över det minsta. En 13-åring har knappast speciellt stort utbyte av en bedömningsmatris som är så komplicerad att den gett läraren som skrivit den huvudvärk långt innan den är färdig. Men lagar och förordningar måste ju följas. Och självklart är det jätteviktigt att som elev veta vad som förväntas av en, det är inte alls det jag är emot. Men när det är så invecklat som det är nu tvivlar jag på att det spelar någon roll hur mycket tid vi lägger ner på att omformulera och omformattera mallarna... Och visst är det lustigt att grundskolan har varit målstyrd sen LPO 94 men universitetet har kvar ett system där ett visst antal poäng på tentan ger ett visst resultat?

På tal om universitet förresten så googlade jag lite härom dagen och kom fram till att jag nog borde få arslet ur och ansöka till VAL-projektet. Det är ett projekt som innebär att om man jobbar som obehörig lärare och har gjort det i minst två år så kan man få dispens från praktik-delen av påbyggnadsutbildningen och alltså läsa 60 poäng istället för 90. Trots min kritik ovan så finns det ju en hel del som är trevligt med lärarjobbet också, och även om jag inte känner att det är mitt kall i livet så kan det ju vara en dräglig sysselsättning medan jag kämpar vidare mot mitt ultimata mål: att en dag kunna titulera mig dr. Linn. ;)

1 kommentar:

  1. Haha. Det är precis det jag letar efter också... en dräglig sysselsättning fram till dagen då jag ska bli vad det än är för kall denna värld har för mig (hehe I dunno yet). :p

    Ska svara på mailet sen. :) /evot

    SvaraRadera