onsdag 19 december 2012

Hemma hemma

När jag gick gymnasiet och jag och Eve veckopendlade brukade vi alltid säga att vi åkte "hem" när vi åkte till Lycksele men att vi åkte "hemhem" när vi åkte till Malå. Så känner jag fortfarande, och då främst för mina föräldrars hus i Näsliden. Även om det har varit gudomligt skönt att slippa snön (nåväl, det mesta av snön) i Göteborg, så är det fantastiskt hur vackert det kan vara här hemma på vintern.  Sedan vi kom hit har jag tagit det extremt lugnt. Först sov vi ett tag, för det blev såklart inte mycket sömn på tåget. Och i övrigt har jag stickat ett par sockar (snart färdigt, bild kommer), sett julkalendern och gått en promenad med pappa. Skönt liv! Jag älskar det norrländska lugnet.

På tåget hade vi förresten lite dramatik en stund (men ingen försening, hör och häpna), då en av våra medresenärer tydligen inte hade behagat införskaffa biljett. Inga pengar hade han heller, men när SJ-tanterna sa åt honom att gå av blåvägrade han. Med följden att de ringde polisen, som dock inte hade någon ledig patrull i Gävle så gubben fick åka med en station till innan farbror blå kom och hämtade honom. Då gick han i och för sig av utan större protester. Han pratade inte mycket engelska, men på de få ord han sa förstod man det som att han nog var ganska nöjd med att få spendera natten på ett varmt ställe, även om det råkade vara en polisstation. Jag tyckte faktiskt en av dem som jobbade på SJ var riktigt oproffsig när hon försökte få av gubben. Hon skrek och svor och var riktigt arg på ett sätt som knappast var befogat, biljettlöshet till trots. Och som min fader sa när jag berättade för honom, hade hon den arga lyckats övertyga gubben om att gå av på en stängd tågstation i en okänd stad - mitt i natten, mitt i vintern och utan pengar - då hade det nog inte slutat lyckligt för hans del.

Ps. Den extremt sega internetuppkopplingen hotar mitt lugn en aning. Det tog seriöst en timme att ladda upp de nedan följande bilderna, så förvänta er ingen bildbombning inom den närmaste veckan. Nåja, jag hann sticka en halv sock under tiden iaf...






2 kommentarer:

  1. Fan vad fint det är hem-hemma. <3 ska ringa malmö aviation på fredag, kommer förhoppningsvis hemhem till finskapet lite tidigare!! :) /eve

    SvaraRadera
  2. Så mysigt! Jag längtar bort från Stockholm väldigt mycket nu, hem till min lilla småstad med skogen i närheten... Det blir alltid extra mycket så på vintern. På fredag kväll bär det äntligen av!

    SvaraRadera