lördag 30 november 2013

Hallå i stugan

Idag är det Thanksgiving i vårt hem (egentligen var det i torsdags), så just nu håller kalkonbröstet som bäst på att stekas i ugnen. Utöver det serveras sweet potato casserole, potatismos, stuffing, macaroni and cheese och såklart tranbärssås. Själv kommer jag dock nöja mig med lite blomkål som side dish. ;) Gästerna kommer om en knapp timme, men det mesta är redan förberett så det är lugnt just nu.

Det eventuellt braiga som jag skrev om sist är numera ett faktum. Det handlade om ett jobb som C varit på intervju för, på en vegetarisk restaurang inne i stan. Härom dagen ringde de upp honom och sa att han hade fått det. Sweet! Heltid är det dessutom. Han börjar i januari.

I övrigt... jobb, plugg, det vanliga. Dagarna flyter ihop för mycket när jag bloggar så sällan. Det är inte bara en gång jag har blivit beskylld för att ha minne som en guldfisk... Men förresten! I onsdags var vi iväg och såg nyaste Hunger Games-filmen. Den var boken väldigt trogen tyckte jag, och det innebar ju då såklart att den också var väldigt, väldigt bra.

Jo, och sen har vi varit en sväng till veterinären med kissarna för att vaccinera dem mot kattsnuva och kattpest. Så då var det gjort - önskar jag att jag kunde säga. Men tydligen måste man fylla på med ytterligare en dos efter 3-4 veckor när man vaccinerar dem för första gången. Onödigt och dyrt kändes det, men vad gör man inte för sina små hårbollar. Veterinären tyckte i alla fall de såg fina och friska ut, men sa också att Disa inte skulle ta skada av att lägga på sig lite. Så nu testar vi smyga ner lite olja i hennes mat ett tag, så får vi se om det ger resultat.

Helt sjukt att det är december imorgon, förresten. Jag smygstartade lite med julpyntet redan igår efter jobbet. Egentligen hade jag tänkt stryka och sätta upp julgradinerna redan i torsdags kväll, men tack vare ett strykjärn inställt på superduperhett blev det inget av det. Fräs, lät det, och sedan var det lite mindre gardin på gardinen och lite mer på strykjärnet. Men det fixade jag dagen efter med hjälp av lite svinto och mycket ihärdigt gnuggande. Läste visserligen att man inte ska använda svinto eftersom det repar järnet, men bättre ett repigt järn än ett kladdigt och rödfläckigt tycker jag!

På tal om huskurer och sånt så testade jag nyss något nytt: torrschampo. Och inte vilket som helst, utan ett helt naturligt och hemmagjort sådant i form av havregryn malda till ett mjöl. Bara att gnugga in i hårbotten, låta verka en liten stund och sedan damma av bäst möjligt. Funkade ypperligt! Snabbt, enkelt, billigt och perfekt när man inte orkar köra en riktig tvätt men ändå vill se respektabel ut. Fast kanske inte lika lyckat för mörkhåriga. :p

Aja, nu ska jag se om det är något mer som behöver förberedas. Lägger kanske upp lite bilder senare om jag orkar och kommer ihåg. Happy (belated) turkey day!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar