måndag 9 januari 2012

Resan etapp 2 - Singapore och Indonesien

Vi lämnade kalla Kina i hopp om värme och solsken. Värme fick vi också, men solen lyste med sin frånvaro. Tydligen var det någon slags regnperiod i Singapore. Innan vi landade hade vi planer på att äta lunch på någon mysig uteservering i hamnen... men så blev det inte riktigt. Vädret och bristen på sömn gjorde att vi valde att åka mot vår färja ganska direkt. Vi tog spårvagn genom Singapore som gav intryck av att vara en ganska ”västerniserad” stad (ren, välorganiserad, effektiv...) och spenderade några timmar på ett shoppingcenter medan vi väntade på färjan som skulle ta oss till ön Batam i Indonesien.

Färjeturen var inte det mest angenäma jag varit med om i mitt liv. Det dåliga vädret påverkade även havet, och vågorna var ganska vilda. Det var en lättnad att smått illamående få kliva iland på Batam. Ön var dock inte riktigt det paradis vi hade tänkt oss. Det var lite... shabby. Vårt hotell var dock fint, och där spenderade vi också en hel del tid eftersom 1) vi var trötta och 2) regnet höll i sig de två dygn vi var där. Vi hann dock också med en del shopping inne i staden. Bland annat köpte jag mig ett par converse. Dels var de otroligt mycket billigare än hemma (ca 200 kostade de) och dels så hade mina fejkconverse, de enda skorna jag hade med mig förutom flipflops, gått sönder redan på Arlanda.

Maten i Indonesien var inte helt olik den i Kina. Mycket nudlar, mycket ris. Även till frukost. Det mesta innehöll också fisk eller skaldjur, vilket gladde Cameron och gjorde mig djupt deprimerad. Det bästa tyckte jag var de färskpressade fruktdrinkarna, som kom att bli ett återkommande inslag för mig under resan. Mmmm... mango. Indonesiens valuta heter rupiah och är ganska rolig. Rolig på så vis att den inte är värd knappt någonting. Till exempel kostade vår taxi från hamnen till hotellet 50 000 (eller 38 sek). Vi tyckte det var lite kul lägga 100 000 på middagen, men det bästa var nog att kunna ta ut en miljon på en gång ur bankomaten...

Efter två nätter på Batam var vi mer än lovligt trötta på regnet och redo att dra vidare. Vi tog en färja till Johor Bahru i Malaysia, och fortsatte därifrån med tåg via Kuala Lumpur till Penang längst upp i norr. Att åka nattåg med riktigt hög komfortnivå genom hela Malaysia kostar ca 160 sek.


Vi tog skydd från regnet i Singapore i ett shoppingcenter.

Sååå mycket julstämning!

Här började färjeturen from hell.

Singaporeansk linbana och regntunga skyar.

Vårt hotellrum på Batam.

Indonesisk frukost. Tro det eller ej, men den här hotellfrukosten var den bästa på hela resan. Asiatisk mat gör sig bättre på senare delen av dagen...

Billigt och bra i Indonesien.

En miljon rupiah. Ka-ching!

Malaysisk djungel genom ett tågfönster.

Mitt lilla krypin på nattåget mot Penang.

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar