onsdag 25 november 2009

Bra att veta

Har glömt att nämna här på bloggen att mitt antagningsbesked från Universidad de Guanajuato äntligen är på ingång. Nu känns det faktiskt som att jag så smått kan börja se fram emot resan och planera. Än är det en bit kvar dock, måste fixa studiestöd och visum. Det senare innebär inte bara pappersarbete utan också en resa till Estocolmo. I alla fall så är jag peppad. Jag har också börjat snappa upp en hel del slangord på spanska på senaste tiden, vilket är kul även om de knappast har exakt samma betydelse i Mexiko som i Colombia. En hel del av orden kommer alltså från mina små adepter, och de kan ibland ha alternativa betydelser som är lite vulgära. Andra kommer från Dexter. De är alltid vulgära. ;)

(Vulgär) Urban Dictionary i miniformat:
# pendejo - allt från dumskalle till fucking idiot... möjligtvis "dick head"
# coño - fuck/damn (alternativt kvinnliga könsdelar)
# chimbo - lame, fake (alternativt manliga könsdelar)
# vacano - coolt (men ryktas ha myntats av en man som hade ofrivilliga... hrm, "relationer" med sin ko. Vaca = ko, no = nej... Att det ligger någon som helst sanning i det kan jag däremot inte garantera.)


Ah, the joy of second (5th?) language aquisition. Jag kan ju alltid hoppas att jag inte får användning av orden själv... men jag har i alla fall större chans att hänga med om någon skulle få för sig att förolämpa mig! Haha.

I övrigt måste jag bara sjunga innebandyns lov. Finns det någon roligare sport? Jag tror inte det. Dansade ut ur sporthallen idag. In i slasket. Men inte ens det kunde påverka mitt goda humör. Synd att de inte lär ha något innebandylag i Guanajuato. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar