fredag 15 januari 2010

I Said Brr

Har just genomlevt vad som mycket möjligt kan ha varit den värsta duschen i mannaminne. Fem strålar med noll vattentryck och en temperatur som närmast kan beskrivas som "svensk sjö i början av maj"... hurvas! Lite renare känner jag mig i alla fall, även om det bara fanns tvål att tvätta håret med. Vi ska strax bege oss ut och undersöka stan lite, och bland annat inhandla schampoo och mat.

Resan hit gick bra. Det var många byten, men vi behövde aldrig vänta länge någonstans. Det tar ett tag att ta sig från flygplatsen till Guanajuato (vi åkte 14.30 och var framme 20.00), men det var inte alls speciellt komplicerat. Så ni som har tänkt komma och hälsa på behöver inte oroa er. :D Man måste antingen ta tunnelbanan in till stan från flygplatsen eller byta buss en gång i Querétaro (som vi gjorde), men det är inga större problem. Sen blir det taxi sista 7 kilometerna. Den kostade hela 25 kr!

Vandrarhemmet vi bor på heter Hostal del Campanero, och bortsett från bristen på varmvatten är det jättemysigt. Vi har ett fint litet dubbelrum som ligger precis vid köket. Toan delar vi med ett par andra rum om jag har förstått det rätt. Allt är rent och fint och det kostar ca 70 kr/person för en natt. Internet är snabbt och gratis också. :) Vårt rum ligger på tredje våningen precis under plåttaket, så imorse väcktes vi ur vår 12-timmarsdvala av smattrandet av regn, följt av dunkandet av hagel. Tydligen ska åskstormarna komma och gå hela dagen, vilket är lite synd eftersom jag verkligen skulle behöva orientera mig i stan lite. På måndag är det dags för välkomstmöte på skolan, så jag måste åtminstone lokalisera lokalen vi ska samlas i innan dess.

Nu, efter en halvtimme nedkrupen under täcket, börjar jag äntligen få upp värmen igen efter mardrömsduschen. Så nu ska jag göra mig klar så vi kan gå ut och börja vår upptäcktsfärd! Ska försöka ta lite bilder idag också så ni får se lite hur det ser ut här.

1 kommentar:

  1. Usch, jag får minnesblickar från Colombia, där var det också kallduschar(om man inte kunde vänta till runt 14, då hade tankarna på taket värmts upp av solen så det var härligt att duscha. Kan tänka mig att värmen i luften gör att det känns ännu kallare. Hoppas du har vattenberedare där du skall bo sen.

    Kram

    SvaraRadera