lördag 23 januari 2010

Pessimist-Linn checkar in

Nu var det ett bra tag sedan jag skrev, och det har förstås hänt en hel del sedan sist. Faktum är faktiskt att anledningen till att jag inte har skrivit är att jag helt enkelt inte haft tid! Den viktigaste nyheten är förstås att vi numera har förflyttat oss från vandrarhemmet till en lägenhet. Första natten är nu avklarad. Det känns skönt att ha hittat ett ställe, men ärligt talat kunde det ha varit bättre. Det är två rum. I det ena finns det en spis och ett kylskåp, men det är egentligen inget kök för det finns ingen diskbänk. I det andra rummet finns det en säng, en garderob och ett par sängbord. Och så finns det en liten toa med dusch. Det jag gillar med lägenheten är priset (strax under 1000 kr i månaden), läget (inte uppe i bergen) och det snabba Internet. Det jag inte gillar är bristen på kök, bristen på fönster, kylan, smutsen (massa spindelnät i taket), draperiet som ersätter toadörren och det faktum att jag måste gå genom hyresvärdens vardagsrum för att komma till lägenheten. Jag får se hur länge jag orkar bo här… problemet är dock att jag måste uppge en adress på migrationshandlingarna och resan till San Miguel de Allende för att fixa allt sånt är på fredag. Det verkar inte vara helt lätt heller att hitta en lägenhet med bra standard här, för vi var ute hela dagen i torsdags och trots att vi hade hjälp av Jorge som kommer härifrån så hade vi inte sett något bättre än den här vid 8 på kvällen. Hm, det känns som det blev en hel massa klagomål nu. Ska övergå till att berätta om lite andra händelser istället. ;)

I tisdags var det Fiesta de Rompehielo med alla utbytesstudenterna, dvs. en fest för att bryta isen. Vi började på en bar där det spelades ganska hög musik, som dock helt plötsligt byttes ut mot att ägaren spelade cello en stund! Sedan fortsatte vi till en dansklubb som hade gratis drinkar för tjejer fram till kl. 1. Jag och Cameron stannade dock inte ute så länge, vi skulle ju upp tidigt av någon anledning som jag har glömt. Hur som helst så träffade vi Jorge på onsdag kväll och åt middag på Los Trucos. Delikat! Efter det träffade vi de andra utbytesstudenterna och gick på salsaklubb en stund. Mycket dansande blev det dock inte, utan vi tittade mest på dem som kunde.

Igår hade jag en horribelt stressig skoldag, då jag irrade fram och tillbaka genom hela stan för att registrera mig för kurser och dylikt. Mexico är verkligen inte ett land där man ska ha bråttom. Allt tar evigheters evigheter, och som svensk blir man lätt frustrerad… efter lång väntan och ett antal smärre nervsammanbrott lyckades jag äntligen få ihop ett schema. Jag ska läsa två litteraturkurser, en historiekurs, en lingvistikkurs (kräks) och en uppsatskurs. Alla ligger på tisdag, onsdag och torsdag, så jag tänkte använda måndagar och fredagar till engelskan jag läser hemifrån samt eventuella översättningsjobb… och så kan det ju hända att det slinker in nån resa här och där, speciellt när jag har besök. :) Kurserna börjar till veckan, så det ska bli väldigt spännande att se vilken nivå de är på!

För att fortsätta återberätta veckans händelser så var jag och Cam på Mega igår. Det är nästan som ett köpcenter, fast lite mindre. Men det finns t.ex. en biograf där som visar filmer på engelska. Vi åkte dock bara dit för att handla mat och sånt, och det blev ca 800 som spenderades på detta och på köksprylar och andra nödvändigheter. Dock glömde vi köpa grytor och stekpannor och sånt, så vi måste nog åka tillbaka idag.

Jag ska lägga upp lite bilder på lägenheten senare, så får ni själva skaffa er en uppfattning istället för att bara lyssna på mina pessimistiska rants. Allt är inte uppackat än, mest för att jag känner mig osäker på hur länge jag vill vara kvar här… men samtidigt vet jag inte om jag har så stort val. :/

1 kommentar:

  1. Jaha, lilla kråka, det låter som om lilla lägenheten i Malå var ett riktigt paradis! Jag tycker också att det låter som om du har otroligt lite möbler för en tvårumslägenhet. Har du inget köksbord? Och det här med smutsen...skulle de inte städa ur lägenheten - då ska det väl inte hänga dammråttor från taket. Har du möjlighet att få låna städgrejor (dammsugare t.ex?)

    SvaraRadera