onsdag 20 januari 2010

Välkomstmöten

Igår hade jag min första egentliga kontakt med skolan i form av ett välkomstmöte. Det räckte från 9-15, men de sista två timmarna blev vi bjudna på mat så det var helt överkomligt. Idag var det dags igen, och vi samlades kl. 10. Vad vi inte visste innan var att mötet skulle hålla på ända till kl. 18… och att det inte serverades någon mat den här gången! Gissa om jag vräkte i mig spaghetti när jag kom hem.

I övrigt har mötena dock varit väldigt givande. Har fått en massa information om migrationsärenden etc. Det verkar ganska krångligt, med en massa formulär som ska fyllas i, pass som ska kopieras osv… men de är väldigt hjälpsamma på skolan och imorgon ska jag dit och få hjälp att fylla i formulären. Något som oroar mig lite mer är att det även är meningen att jag ska registrera mig på mina kurser imorgon… men jag kan inte hitta åt kurserna som de i Umeå sa åt mig att jag borde läsa! Otroligt frustrerande. Ska leta vidare ett tag till, och går det fortsatt lika dåligt får jag väl maila Per (min spanskprofessor i Umeå) och försöka lösa det hela.

Jag har förresten förstås träffat en massa andra utbytesstudenter nu också. Det verkar vara många som är trevliga. Mest har jag umgåtts med amerikaner och kanadensiskor än så länge, men jag har även pratat med en del mexikaner (de räknas också som utbytesstudenter för de kommer från andra stater) och de verkar jättegulliga. Om en timme, dvs. kl. 21 lokal tid, ska vi träffas igen tillsammans med los anfitriones (”värdstudenterna”) och gå ut tillsammans.

Har inte pratat något om vädret än förresten, i alla fall inte sedan det haglade… och jag vill ju inte att ni ska tro att det är så vi har det hela tiden. ;) På dagarna är det soligt och drygt 20 grader, superhärligt! Men på kvällarna blir det ganska kyligt. Kanske runt 10 grader, eller just under… därför har jag klätt mig ordentligt inför kvällens festligheter, det är ullkofta som gäller. :p

Nu ska jag återgå till att leta efter de krövlarns kurserna, men jag kan ju avsluta med att tala om att jag nu har införskaffat ett mexikanskt simkort och att mitt nya nummer, om man ringer från Sverige, är 0052-473-100 48 96. Det är säkert dyrt att ringa, men ifall någon skulle känna ett akut behov att prata med mig någon gång… ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar