torsdag 25 februari 2010

Denna dagen, ett liv

Ohoj, vilken dag. Onsdag innebär fyra timmar lingvistik, och tro mig när jag säger att det kan göra vem som helst lite mör. Speciellt som läraren tyckte det var passande att hålla på i ytterligare 20 minuter efter att lektionen skulle ha slutat… En typisk ryska, om man ska vara lite fördomsfull. ;)

Jag kom sent omsider hem och möttes av en krånglande gastank. Vattnet var iskallt och spisen vägrade tändas, så jag gick ut och kollade och mycket riktigt hade lågan slocknat. Försökte tända den, men utan framgång. Gav upp och gick och bad hyresvärdinnan om hjälp, och hon kom efter en stunds funderande fram till att problemet låg i att gubbarna som var här och jobbade på taket härom dagen hade skruvat igen själva tanken. Så spisen kom igång till sist, men usch vilket gissel det här med gas är. Tacka vet jag elspis… och fjärrvärme.

On a happier note så är det fortsatt soligt och fint, och förkylningen fortsätter att avta. Natten till idag var min första helt utan näsdroppar, yay! Däremot hade jag lite problem med en överspeedad hjärna igår. Gick och la mig vid midnatt men lyckades inte somna förrän kl. 3. Jag hann tänka på allt från vad jag skulle äta till frukost (persikoyoghurt, mums!), till eventuellt sommarjobb i Norge, till vilka kurser jag borde registrera mig för till hösten. Nu visade det sig idag, när jag tänkte ta itu med denna registrering, att det bara är sommarkurserna som är öppna ännu. Med resten får jag vackert vänta till 15/3. Min tanke igår var i alla fall spanska c, engelska c och språkvetarprogrammet i Uppsala. För att ha lite att välja på. Och så blev jag i min trötta flummighet väldigt sugen på att ta upp italienskan igen, och låg och försökte komma ihåg böjningar av oregelbundna verb och konstruerade hela konversationer i mitt huvud… man tycker man har så vettiga tankar när man är trött, men ack vad man bedrar sig.

Kanske orsakades mina insomningsproblem delvis av kaffet jag drack vid 10-tiden. Jag träffade Jorge (eller Jörgen, som han gärna vill kallas) på Antik för middag och en liten svensklektion. Han är faktiskt riktigt duktig på att prata, men hur han tidigare klarat sig utan sådana värdefulla ord som ”flintis”, ”verkstad” och ”sågspån”, det kan man ju fundera över. En trevlig kväll blev det i alla fall. :)

Slutligen så har jag äntligen kommit mig för att boka min biljett till USA över påsk. Jag velade länge och kollade runt på olika sidor, för jag tyckte det var onödigt dyrt. Jag menar, Mexico är ju så mycket närmare än Sverige, och ändå var priserna nästan desamma. Har man ett par dygn till övers kan man till och med åka buss! ;) Slutnotan för flygresan hamnade på drygt 5000. Fortfarande dyrt, men bättre än första gångerna jag kollade. Jag blir i alla fall borta 26/3-12/4. Om Camerons morbror, som jobbar på ett flygbolag, kan trolla fram riktigt billiga flygbiljetter blir det kanske ett par dagar i New York… Annars har vi i alla fall en tripp till Nashville inplanerad, för samme morbrors 20-åriga dotter ska gifta sig 10/4. Visserligen är hon redan gift, det hände inom 4 månader av att hon träffat killen (det går fort fram när avhållsamhet före äktenskapet förespråkas), men det var väl mer av en borgerlig ceremoni och nu vill de ha ett riktigt bröllop. Jag har aldrig varit på ett amerikanskt bröllop förut, så det ska bli spännande faktiskt!

Nu känns det som att jag har pratat av mig om lite allt möjligt som händer här i livet, så nu ska jag lämna er åt era egna tankar och istället knota vidare med Pride and Prejudice. (Det var förresten den nyare filmen jag såg, Linnéa… och boken är ok men ganska seg och mer förhärligande av stereotypa karaktärer.)

Stövlarna jag köpte i León. Jag var egentligen ute efter ett par gråa, men för 110kr a pop kan man ju nästan unna sig alla regnbågens färger.

Mina nya ballerinor. Fiiiina men ack så osköna. Någon som läser detta som kan tänka sig att gå in dem åt mig? 5 pesos i timlön. Storlek 35.

5 kommentarer:

  1. Det är aldrig lätt att komma hem och vara på gasen.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr är dina ballerinor för små för mej, men fina var de...
    Nog för att jag gillar lingvistik, men efter fyra timmar skulle jag inte heller vara på topp. Är det en intressant kurs?
    Och roligt med USA-resa, som inkluderar bröllop:) Jag blir lite avundsjuk och vill också åka tillbaka, men jag får väl nöja mej med Berlin så länge. Kram!
    Linnéa

    SvaraRadera
  3. oooh pretty shoesies! :D

    SvaraRadera
  4. om det är storlek 35 kan jag tänka mig att de är osköna.. ;)

    SvaraRadera
  5. Betalar du mig så går jag in dom åt dig haha men jag kan nog inte rymma fötterna i dom men ändå :P Jo usch jag hatar gasspisar! Livsfarliga och opålitliga om du frågar mig! Du och dina verb Linn... haha du är sjuk :) Flintis! Verkstad! Sågspån! Fasen vad bra att du lärde honom dom bästa orden i svenska språket! Lär alla andra mexicaner och amerikaner och alla andra dom orden också! Hur har dom kunnat leva utan dom I wonder... Haha började tänka på Näve och Såg nu också. Be dom döpa sina barn till det också... ;) Take care now, bye bye then (Ska snart ut i snöovädret och tömma postkasser suck... börjar om 1,5h. Sitter på biblioteket fortfarande och längtar INTE ut men men...) Pok ha det underbart därborta 'til our next meeting /Eve

    SvaraRadera