söndag 21 februari 2010

León

I fredags åkte jag som jag tidigare nämnt till León. Jag var där för att hälsa på Alma, en tjej som jag har en lektion tillsammans med. I alla fall så kom jag fram vid 17-tiden, blev mött av Alma på busstationen och vi promenerade till hennes hus. Vi såg Pride and Prejudice med lillasyster América och gick sedan ut och åt när deras mamma kom hem vid 22. Efter middagen bar det av till en fest hemma hos en kompis till tjejerna som hette Pepe. Där träffade vi även Almas äldre syster Libertad. Det var en massa mexikaner, ett par colombianer och jag. Jag stack ut en hel del med mitt blonda hår, så jag var ganska populär. En massa folk ville prata med mig, och alla mina försök att överrösta musiken i kombination med förkylningen jag redan hade tog fullständigt kol på min röst. Men mer om det senare. Festen var ungefär som vilken fest som helst i Sverige, med undantaget att folk när som helst kunde bryta ut i en spontan salsa. Senare på kvällen blev det mer disco-stuk på dansandet, och vi blev kvar till efter 5 på morgonen.

”Morgonen” därpå slog jag upp ögonen kl. 14 och travade ner till köket där de tre systrarna redan väntade. Mitt ”god morgon” lät mer som en väsning, och jag förstod ganska fort att det där med att prata inte var något alternativ för min del. Alltså åt jag min frukost (bestående av quesadillas som serverades med bönor, avokado och salsa) under tystnad. Resten av dagen spenderade jag med att lyssna på Alma prata och försökte ge så mycket respons jag kunde genom grimaser och gester. Som tur är så är hon rätt duktig på att hålla låda. Hon guidade mig genom stadsbiblioteket som är gigantiskt och hypermodernt, och sedan gick vi till Plaza del Zapato, ett köpcenter som innehåller enbart skoaffärer. Jag investerade i ett par ballerinor och ett par stövlar för den sammanlagda astronomiska summan 165 kr. Efter att ha ätit en gång till hemma hos Alma – denna gång tortas (mackor) med kyckling, grönsaker, bönor och självklart salsa – begav vi oss mot busstationen och jag åkte hem vid 19.30. Det var en jättetrevlig helg och jag tycker verkligen bra om Almas familj, de är urgulliga! De sa att jag är välkommen tillbaka när jag vill också.

Idag tar jag det allmänt lugnt. Min röst är fortfarande on the fritz, så jag stannar hellre inne än att utsätta folk för mitt kraxande. Det är ju dessutom lättare att hålla tyst och vila halsen om jag inte utsätter mig för frestelse i form av sällskap. Enda problemet med min plan är att det håller på att vara tomt i kylen… men jag vill inte gå på affären om jag inte åtminstone kan få ur mig artighetsfraser till kassörskan. Det får nog vänta tills imorgon. Nu är det istället dags att komma igång med skolarbetet. Boken Pride and Prejudice väntar. Jag måste skriva en uppsats om den till min engelskakurs, och även om jag tyckte att det var en bra idé att se filmen för att få en grunduppfattning om handlingen så tvivlar jag på att det anses ok att basera hela uppsatsen på den. Lika bra att komma igång med läsandet. ;)

Ps. Tack för alla kommentarer! Linn + kommentar = :)

4 kommentarer:

  1. Låter helt underbart, för mig är det rätt så självklart att du blev omtyckt och välkommen hos familjen. Du är ju en typiskt likeable person. Detta även om du inte har någon röst ;) Haha, senast Cesar skulle skriva en bokrapport(för typ 6 år sen) lyssnade han på den som ljudbok, sen fick jag läsa boken och sen såg vi filmen, efter det bestämde han sig för att strunta i rapporten! Så jag tycker gott du kan ta lite hjälp av filmen, bokrapporter är sååå tråkigt!

    SvaraRadera
  2. Vilken variant såg du? Den evighetslånga från BBC eller den nya? Jag älskar båda, men har inte kommit mej för att läsa boken än, vilket jag skäms en aning för... Du får säga sen om den är värd det eller inte! Kram, Linnéa

    SvaraRadera
  3. Jag sitter här i Sverige och sympatikraxar. Blä! =/

    SvaraRadera
  4. Jag har käkat quesadillas också hehe fast i Oslo. Var nåra polare som gillar vegetariskt som bjöd oss på det förra sommaren ;) Gillar inte spenat som dom hade i men va fasen man kan inte leva på korv och mos hela sitt liv har jag insett ;) Hehe men gott är det. Nä nu ska jag ge mig... /Eve

    SvaraRadera