söndag 7 augusti 2011

Gott liv

Jag, Cam och Eve har haft en liten spelkväll ikväll. Det blev 500, Plump och Sorry!, och vi vann faktiskt ett spel var så det var ju rättvist och bra. Dessutom förtärde vi en försvarlig mängd kladdkaka med glass. Inte så tokigt. :)

Igår var vi bjudna till Gransjö och familjen Örnberg. Vi fick både middag och trevligt sällskap och hann med att spela spel även där (Munchkin, ett RPG - jag vann!). Sedan hade de värmt upp bastun också. Jag är ingen större bastare egentligen, men jag föll för grupptrycket och följde med "en liten stund". Sen blev det som en ond cirkel. När man väl svettat upp sig lite var man ju tvungen att bada... och när man badat var man tvungen att gå och värma sig igen för att inte frysa ihjäl. Hela tre dopp blev det faktiskt. Kanske årets sista?

Nu ska jag googla runt lite på tårtrecept innan jag tuppar av av trötthet. Det är bröllopstårtan som ska planeras. Jag tippar att det blir något chokladigt, men lite chokladfyllning och så kanske en aning choklad ovanpå... Men som sagt, det ska googlas. Här kommer i alla fall receptet på muffinsarna som jag hittade på:

MUFFINS

1 dl rapsolja (var smör i originalreceptet, men jag råkade visst bränna det sista vi hade... whoops)
1 ägg
1 dl socker
1,5 dl mjöl
0,5 dl fil
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk ättiksprit blandat med
1 tsk bikarbonat
Lagom mycket blåbär eller annan valfri smaksättning

Blanda allt och grädda sedan i ugnen i 175 grader i ca 20 minuter. Blir ca 4 stora muffins. (Egentligen ska det vara 12 små, men det tycker jag är löjligt. :p Vill man ändå satsa på det så kan man troligtvis korta ner gräddningstiden en hel del.)

Här är också en länk till ett recept på chocolate chip pie. Vet inte om det var exakt det som Cam använde, men det verkar ganska likt. Vi använde ett eget recept på pajdeg, inte nåt färdigköpt tjafs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar