lördag 13 oktober 2012

Hagabullen

För första gången på 5 år träffade jag idag Hanna och Ulle, gamla kompisar från året i Spanien. Vi åt lunch och fikade på ett mysigt café på Haga, och provade bland annat på den berömda Hagabullen. För övrigt lyckades vi inte äta upp den trots att vi hjälptes åt alla tre, och det var inte för att den inte var tillräckligt god! För den var väldigt god faktiskt. Och väldigt stor. Jag tog inga bilder idag tyvärr (bortsett från att jag fotade bullen, haha), och nu när jag tänkte att jag kunde lägga upp en gammal bild från Fuengirola istället så insåg jag att 1) jag knappt några sådana bilder på facebook och 2) mappen med alla bilderna har försvunnit till okänd ort i något av alla mina datorbyten. Förhoppningsvis finns den på den externa hårddisken, men den är jag alldeles för lat för att leta fram nu. Så håll till godo så länge med denna vackra, med instagram förskönade bilden av mitt fika... ;)

Chai-latte och massiv Hagabulle... mums.

På tal om Spanien förresten så har jag fått en brilliant idé (tycker jag själv), som går ut på att jag skulle vilja åka på språkresa i sommar och bli ännu bättre på spanska. Jag gjorde ett nivåtest för mitt eget höga nöjes skull för några dagar sedan och hamnade ett snäpp lägre än vad jag hade önskat faktiskt (B2... iofs 2 poäng ifrån C1, men ändå inte alls bra). Och sen har jag pratat med kollegan (som är spanjor) och det känns att orden inte alls kommer lika lätt som de gjorde när jag bodde i Mexico. Inte otippat, men väldigt tråkigt. Och hur trevligt vore det inte att kombinera sol och strandliv någonstans i Central-/Sydamerika med lite språkinlärning? Jag tycker det låter som himmelriket. Återstår bara att se om jag kan övertala min man om det fina med idén. ;) Fram till sommaren är min plan att försöka se minst en spanskspråkig film i veckan. Får se hur länge den planen håller.

1 kommentar:

  1. Det här med att se på film är faktiskt jättebra för att hålla igång språket! Jag tittar ganska mycket på tysk tv via internet, och ofta finns programmen textade (på tyska), så då får man det både i tal och skrift. Programmen/filmerna är väl inte alltid jättebra, men jag är ju ute efter språket, så jag tycker att det är toppen ändå :)Kanske kan du hitta några spansktalande tv-kanaler?

    SvaraRadera