lördag 27 oktober 2012

Nice

Jobbade min allra sista dag på skolan igår. Sedan åkte jag hem en snabbis innan jag begav mig mot Landvetter och vidare på äventyr. Först blev det flyg till Düsseldorf där jag mötte Eve (efter att ha letat ett bra tag - det visade sig att vi var på olika våningar av flygplatsen), och sedan tog vi en taxi till vårt hotell där vi hann sova hela 4,5 h innan det var dags att stiga upp och bege sig vidare. Imorse strax efter 9 kom vi fram till Nice. Då regnade det, men när vi hade installerat oss på vandrarhemmet och fräschat till oss lite gick vi ut igen för att utforska och möttes då av strålande sol. Resten av dagen promenerade vi runt och insöp den franska atmosfären, åt på en restaurang med palmer utstickandes ur golvet och njöt av solskenet på stranden. Aaaah, c'est la vie!

Eftersom vi är rätt trötta så segnade vi ihop rätt ordentligt när vi kom tillbaka till vandrarhemmet, men vi bestämde oss ändå för att gå ut och handla lite mat. Eftersom det är Halloween snart valde Eve att gå utklädd till stoppljus. ;) Sedan skämde hon ut mig ytterligare genom att envisas med att inte bara vända sträckkoden rätt utan dessutom ställa alla varorna på en enda lång rad när vi kom till kassan. Fransmannen bakom oss verkade först irriterad när vi tog upp all plats på bandet, men när han fick klart för sig vad tanken bakom det hela var fick han sig ett gott skratt. Och kassörskan sa att vi var välartade barn. Haha.

Efter det gick vi och köpte pizza slices till Eve, den evigt hungriga. De tog inte kort men sa åt oss att det var ok att vi kom tillbaka senare och betalade. Fint med folk som litar på en. Vi gjorde alltså ett besök till närmaste bankomat, komplett med två drogmissbrukare som satt i ett hörn av det lilla inglasade rummet, och gick sedan lydigt tillbaka och betalade. Jag tror kassörskan hade rätt, vi är ena trevliga och ärliga prickar!

Sedan läste vi på aftonbladet om den hemska olyckan som hänt i Malå, och jag var tvungen att slå en signal till mina föräldrar och kolla så att allt var ok. Usch, så otäckt. Det låter allvarligt men jag hoppas verkligen att det blir bra. Nu ska jag kolla om de har uppdaterat med mer information i någon av tidningarna, sedan ska jag krypa i säng och försöka ta igen lite förlorad sömn. Imorgon blir det mest troligt en dagstripp till Monaco.

Ps. Ursäkta min franska - bokstavligt talat. Jag reserverar mig för eventuella (troligen förekommande) stavfel.

Hotellrummet i Düsseldorf.

Stranden i Nice.

Sååå härligt!

Men vattnet var inte varmt.

Stoppljuset Eve är sugen på pizza.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar