tisdag 3 september 2013

Slovenien, hemresan and beyond

Åh, så härligt att kunna blogga från the comfort av min egen soffa. Och med hjälp av en laptop i knät, snarare än en mobil i handen. Sedan senaste inlägget skrevs har jag alltså hunnit avverka sista etappen på resan, och dessutom har det hänt en hel del här hemma. Jag ska försöka berätta någorlunda strukturerat. I Zagreb hann vi som sagt inte se någonting alls, utan åkte redan på förmiddagen till busstationen för att resa vidare mot Ljubljana. Det var inte så långt och gick väldigt smidigt. När vi kom fram möttes vi dock av en oärlig taxichaufför som försökte ta överpris av oss. Det genomskådade vi direkt och vi gav oss såklart inte. Istället gick vi och åt lite lunch och försökte sedan med en annan. Lite irriterande när folk är oärliga, men det var i alla fall bara andra gången på resan vi råkade ut för sådana fasoner. Eller tredje, om jag räknar med killen i cafét i Tirana också. Hur som helst så var det ett lite tråkigt första intryck av Slovenien. Även vårt vandrarhem var en besvikelse, för vi upplevde för första gången på hela resan att det var lite sunkingt. Rummet var minilitet, det rymdes precis två våningssängar och sedan fanns det knappt plats kvar att gå där inne. Dessutom luktade det lite suspekt.

Meeeen... allt var inte bajs. När vi hade dumpat våra grejer begav vi oss till fots in till stan. Vi visste redan att det inte fanns så många märkvärdiga sevärdheter, men vi kikade i alla fall på slottet och utsikten över staden. Det var inte så spektakulärt. Men området nedanför var fint, men en flod som snirklade sig genom gamla kullerstenskvarter. När vi tröttnat på att vara kulturella tog vi en taxi ut till ett gigantiskt shoppingområde. And yes, we hit the motherload! Bershka, Stradivarius, Pull and Bear och Zara, alla på en rad. Jag trodde jag skulle storshoppa, men fick sådan panik när jag inte hittade jeans (mitt huvudmål med kvällen) att jag totalt glömde att titta efter annat. Jag lyckades i alla fall hitta ett par snygga jeans på Bershka tillslut, efter att ha provat ca 20 par. Det räckte för att göra mig nöjd! Kvällen avslutades med middag och slovenskt vin på en mysig restaurang, följt av en cappucino på självaste McDonald's. Inte så häftigt fikaställe kanske, men det var faktiskt första gången vi resorted till ett sådant snabbmatsställe av den internationella typen på hela resan.

Dagen efter var jag tvungen att åka redan på morgonen pga att det var så få avgångar med flygbussarna. De andra hade ett senare flyg, så jag fick ta mig på egen hand. Resan hem gick väldigt bra, även om det var ett aber att hitta något vettigt och hyfsat billigt att äta bland gourmetrestaurangerna på flygplatsen i München. Men när jag upptäckte att det fanns gratis kaffe och gratis wifi blev jag ändå bättre till mods! Jag möttes av lite regnrusk och höstluft i Göteborg, men det var i alla fall tre varelser här hemma som var glada att se mig när jag klev in genom dörren. :)

På måndagen var det dags för min första riktiga arbetsdag på nya jobbet, dvs. den dag då jag för första gången mötte mina nya elever. Som alltid var det lite nervöst, men det gick väldigt bra ändå får jag säga. De verkar vara trevliga grupper. :) Idag var jag tvungen att vara ledig från jobbet igen, vilket förstås var lite olyckligt med tanke på att jag just kommit tillbaka från semestern. Men det var dags för introduktion på masterutbildningen, och det kändes viktigt att vara med på. Idag var det bara en massa information, men jag tyckte i alla fall att första intrycket var gott. Klassen verkar också trevlig, vi är 12 stycken.

Nu ska jag krypa isäng snart. Har en bok jag vill läsa ut, och sedan ska jag försöka sova ut ordentligt. Imorgon blir det en tripp till Sahlgrenska för att ta lite blodprover (kolla levaxindos, som vanligt) och på kvällen ska jag iväg till skolan för föräldramöte. Har eventuellt lite andra ärenden under dagen också, så det blir nog fullt upp. Det känns skönt att vara hemma ändå, och komma in i lite rutiner igen! Även om det var ångestfyllt att avsluta resan, som varit fantastiskt rolig. Men lyckan att få vakna i sin egen säng, brevid sin söta man, och att sedan få gå på sin egen modernt utrustade toa... för att inte tala om att få avnjuta en kopp svenskt morgonkaffe med två katter som sällskap... det är lyx det!

Ps. Ska fixa med bilderna från resan någon dag när jag orkar. Men det är en hel massa, så det kommer nog ta ett tag. Får lägga upp dem lite i omgångar!