tisdag 3 september 2013

Kroatien

Här kommer ännu ett inlägg skrivet under resan, som jag aldrig kom mig för att publicera. Skrevs... ja, få se nu... i lördags morse?

Urg. Vi är på vandrarhem i Zagreb nu. Ett jättefint sådant, där vi har en helt egen lägenhet med stort kök, stor balkong och fräsch toa. Tyvärr stannar vi bara här en natt, så vi hinner inte njuta av det så mycket. Fast jag hinner njuta mer än de andra, för jag kan inte sova! Klockan är bara sju och jag är ensam som är vaken. Har varit det till och från i två timmar, och jag tror att det har att göra med bristen på persienner...

I alla fall... Vi kom till Zagreb igår kväll med resans hittills bästa långfärdsbuss. AC, gratis vatten, kaffepaus, toapaus, inte för mycket folk och ankomst enligt tidtabell! Vi ska åka igen vid 11 idag, så förutom vandrarhemmet missar vi också att se stan. :/ Detta beror dels på att jag åker hem så pass tidigt imorgon att jag vill hinna gå runt i Ljubljana idag, och dels på att vi hade det så skönt i Split att vi bestämde oss för att vara kvar lite extra igår för att få ytterligare några timmar med sol och bad.

Split, ja. Egentligen finns det inte så mycket att berätta om tiden där, för vi gjorde verkligen inte mycket. Vi bodde en bit utanför stan i byn Bajnice. Förutom vårt vandrarhem (som låg 20 m från havet) fanns där en mataffär inom 2 minuters gångavstånd och en endaste restaurang inom 15. Vi älskade det, och bestämde oss för att utnyttja avskildheten till att verkligen vila upp oss efter resans mer hektiska dagar. I tre dagar gjorde vi alltså inget mer än att sola, bada och spela Uno. Mat lagade vi mestadels själva och åt med havet som utsikt, och ett och annat vinglas i solnedgången blev det också. Kroatien är i allmänhet väldigt vackert och trevligt, och adriatiska havet är galet klart och alldeles grönt. Rekommenderas starkt!

Nu ska jag försöka mig på att duscha utan att väcka de andra. Har tre dagars saltavlagringar kvar i håret, så det börjar väl bli dags. Sen är det frukost och så buss till Ljubljana som gäller, och så återstår ett sista dygn av turistande. Det blir skönt att komma hem såklart, men jag kan inte fatta hur fort resan har gått! Har en aning ångest över att komma tillbaka till vardagen. Men mycket nytt och spännande börjar ju också i höst. Och dessutom har jag börjat planera in lite roliga aktiviteter här och där. :) Men mer om det någon annan gång, nu blir det duschen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar