fredag 30 augusti 2013

Sarajevo och Mostar

Skrev följande inlägg när vi var på väg till Split för några dagar sedan... Och nu är vi på väg härifrån alldeles strax! Men mer om dagarna här kommer. Lugn, ba lugn!

På något vis orkade vi hålla oss vakna även under turistdagen i Sarajevo. Vår buss stannade på en udda station i utkanten av stan, så det tog oss ett bra tag att hitta tågstationen i centrum - och det krävdes många frågor till locals med bristande engelskkunskaper. Vi blev vilseledda ett par gånger, men tillslut kom vi rätt. Dock fortsatte språkförbistringen vid frukost, då "beef and cheese" blev något misstänkt likt falukorv, och en cappuccino visade sig vara varm choklad. ;)

Vårt vandrarhem var perfekt placerat i gamla stan, och vi spenderade förmiddagen med att strosa runt på gatorna bland restauranger och souvenirstånd. Vi såg också Latin Bridge, dvs. bron där skotten i Sarajevo avfyrades 1914. På eftermiddagen gjorde vi ett sista ryck och promenerade upp till Gula fortet, varifrån man hade en riktigt fin utsikt över stan. Sedan gick de andra ut och åt, men eftersom jag kände att min energi var helt slut stannade jag hemma, åt en yoghurt, duschade och skypade med Cameron. Så skönt! Och innan kl 20 sov jag sött.

Imorse stod väckaren på 05.55, och vår hispige men vänlige hostel-värd skjutsade oss in till stan där vi hoppade på tåget mot Mostar. Sträckan Sarajevo-Mostar är känd som en av Europas vackraste. Vacker var den, men tyvärr var det lite regnigt och dimmigt och helt omöjligt att få några vettiga bilder. Dessutom var det massvis med superlånga tunnlar! Tåget vi åkte var ett avdankat SJ-tåg skänkt av svenska staten, och tydligen funkade inte belysningen längre, för i varje tunnel blev det bäcksvart i kupén. :p

Mostar var litet och hade väl sin charm, men värst speciellt var det inte. Vi gick lite vilse, såg den gamla bombade bron, trängdes med en hel hord andra turister och åt resans sämsta måltid på en (för Bosnien) over-priced restaurang. Men vi fick i alla fall nöjet medan vi åt att se en Mostarbo hoppa från bron ner i den knallgröna floden, där vattnet konstant håller sig runt 12 grader...

Nu sitter jag på bussen mot Split och Kroatien, och bör väl vara framme om sisådär 30 minuter. Resan har bjudit på hisnande vackra vyer, med höga berg på ena sidan och den adriatiska kusten på den andra. Dessutom hamnade jag bredvid en trevlig australiensare som pratade på och underhöll mig under de första timmarna. Fast som den asociala svensk jag är flyttade jag till ett eget säte när möjligheten gavs. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar