måndag 26 augusti 2013

Sömnlös i Sarajevo

...Nåja, på väg mot Sarajevo i alla fall. Klockan är 03.33 och förklarligt nog snoozar de flesta i min närhet. Själv sov jag hyfsat fram till gränskontrollen för 1,5 h sedan, men nu åker vi på vindlande bergsvägar och varje gång jag nästan somnar störs jag av något i stil med en gardin som kittlar mig på armen, en Marlene som sätter sig på min fot eller ljudet av mina egna tänder som skallrar när jag lutar huvudet mot rutan... För att inte tala om att min kropp i allmänhet börjar vara rätt stel vid det här laget.

Efter att ha vilat upp oss med några dagars strandliv i Budva har vi nu haft en mer intensiv resperiod igen. Vår bussresa till Podgorica ackompanjerades av ett massivt åskväder, vilket var ganska trevligt eftersom det reglerade temperaturen i bussen. Fast lite läskigt också att vara uppe i bergen när blixten och åskan kommer precis på samma gång! Som tur var slutade det storma lagom till att vi kom fram, och vi fick några behagliga kvällstimmar till att utforska Montenegros huvudstad. Det fanns inte jättemycket att se, men själva stadskärnan var väldigt grön och mysig och vi hittade en trevlig restaurang där vi åt middag.

På kvällen tog vi tåget mot Serbien och blev glatt överraskade när våra biljetter visade sig vara för liggvagnar. Med tanke på språkförbistringen som rådde mellan oss och kvinnan i biljettkassan var vi i stort sett tacksamma att ens ha fått biljetter till rätt destination... Dock var tåget ganska fullt redan när vi bokade, så vi blev uppdelade två och två i olika vagnar. Vi sov ganska bra, även fast det var varmare än önskvärt i kupén. Kl. 6 förväntade vi oss att vara framme, och steg upp en första gång. Dock verkade ingen annan röra en fena, och min (visserligen illa fungerande) gps visade att vi bara knappt passerat gränsen till Serbien (fast passkontrollerna skedde 01.30 resp. 03.00). Jag och Emelie bestämde oss för att vara lite äventyrliga och tillät oss somna om igen mellan sju och åtta. Eve och Marlene satt däremot vakna och trodde vi var framme varje gång vi stannade till. De var lagom nöjda när vi tillslut rullade in på perrongen strax efter 11... :D

Dagen spenderades så med att turista i Belgrad. Solen strålade och det var ca 35 grader i skuggan, så det var allt annat än behagligt att klättra upp i parken och borgen Kalemegdan. Däremot var det verkligen en fin utsikt över stan därifrån! Efter den persen slog vi oss ner på ett fantastiskt café vid namn Coffee Dream där de hade gigantiska glassrätter. Själv tog jag en halvliters "freezer latte", och den var ljuvlig. Efter det gick det betydligt lättare att fortsätta runt stan och spana in shoppinggatan och bohemiska kvarteret. Det senare var ett jättemysigt ställe med massvis med restauranger med inhemska specialiteter. Vi testade två olika sorters grytor, en med nöt- och en med fläskkött. Tidigare under dagen provade vi även Cevapcici, som såg ut lite som korvar och som i smaken inte var helt olika avlånga köttbullar. Allt var gott.

Lagom till att vi ätit färdigt öppnade dig skyarna och det blev återigen världens åskväder. Vi unnade oss alltså en taxi till busstationen och fördrev våra sista timmar i staden på ett närliggande café med wifi... Och gratis gästtoa. När jag ändå är inne på temat så är några saker jag inte kommer sakna när den här resan är över:

1) Att (försöka) sova på obekväma nattbussar
2) Att nämnda nattbussar sällan och aldrig är utrustade med fungerande toaletter
3) Att toaletter på buss- och tågstationer kostar pengar och uteslutande är av stå-varianten med bara ett hål i golvet (och därmed luktar äckelpäckel och ofta ser riktigt läskiga ut också... För att inte tala om balansproblemen!)
4) Att behöva köpa fika/mat på diverse ställen under dagen bara för att få en chans att borsta tänderna, tvätta av sig och uträtta sina behov på ett ställe som inte stinker urin, och där man förhoppningsvis även har tillgång till sittoa...

That said så har vi i övrigt väldigt roligt på vår resa. ;) nu ska vi vara framme om ca en timme så jag ska blunda lite och se om jag inte kan sova lite till. Vi har visserligen en natts boende i Sarajevo, men jag vill ju helst hinna se lite av staden också och inte bara sova bort tiden. :p

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar