söndag 4 augusti 2013

Malå i bilder

Det är inte helt lätt att komma ihåg exakt allt man har gjort under en vecka såhär i efterhand, så därför väljer jag att dela med mig av de bilder jag tagit under hemmavistelsen och fyller på med lite bakgrundsinformation eftersom. Varning för ett långt inlägg.

Sista dagen, bara timmar innan vi åkte, anlände ett kuvert från Göteborgs universitet innehållande dessa tre. Bilden ville tydligen inte vara rättvänd ser jag, men i alla fall så är detta mina japanskatentor om det inte syns. Fixade faktiskt VG på alla tre. Yay! :)

Så till själva resan. Det började aningen snopet med flygplanskrångel. Vi hann boarda och allt var frid och fröjd, även om vi redan då var några minuter efter tidsplan. Men sen sköts starten upp gång på gång, och vi väntade tålmodigt på våra platser. Tills kaptenen bad alla stiga av igen. Det visade sig att fördröjningen berodde på ett svårlöst problem med planets motor. Tydligen var detta dessutom det enda planet som fanns att tillgå, så vår avgång blev inställd. På detta följde en lång väntan på Landvetter för att få veta hur vi nu skulle ta oss vidare. Tillslut fick vi veta att vi skulle få åka med ett extrainsatt plan kl 21.30 (fem timmar senare än vår ordinarie avgång) och att vi kunde hämta ut måltidscheckar i incheckningsdisken. Med 50 SEK var att bränna shoppade vi loss som galningar. Pengarna räckte (nästan) till en macka och två koppar kaffe. :p

Eftersom vi missade alla flyg norröver från Arlanda så blev vi inkvarterade på hotell över natten. Det var vi inte alls speciellt missnöjda med, då SAS slog till med Radisson. Vi hade dessutom blivit tilldelade varsitt rum av någon anledning... men det tyckte vi var lite överdrivet faktiskt. ;) Morgonen därpå blev vi inbokade på första flyget till Skeå, men innan vi begav oss mot incheckningen (en bekväm 5-minuterspromenad från hotellet) så hann vi såklart med att avnjuta en ljuvlig - och gratis - hotellfrukost också.

Väl framme i Malå bjöds vi på strålande solsken och spenderade en lugn dag i stugan. C var fortfarande väldigt jetlaggad men med hjälp av Lasse och en fisketur lyckades han hålla sig vaken till en nästan normal sänggångstid. :p

Första natten sov vi i mitt älskade Näsliden, för att vi skulle kunna ta sovmorgon i lugn och ro och slippa störas av arla kaffekokare. Morgonen därpå blev det en liten promenad som bland annat gick förbi "tjänn". Eller tjärnen, för att förtydliga för er icke-bondsktalande läsare. Ett vackert litet träskhål!

Senare samma dag var det dags för kyrkobesök och dop av mitt lilla kusinbarn Elise. På kvällen blev det sedan grillning hos Lasse och lite spel, umgänge och vin (etc.) på det. Trevligt!

Dagen efter spenderades mestadels i nedan porträtterade läge. Hade sällskap också, av en liten grön filur. Och hans 587 kompisar som också bor i gräsmattan vid stugan.

Dagen därpå begav jag, C, mamma och pappa oss ut på roadtrip till Hemavan där bror Erik med familj har skaffat stuga. Pappa hittade genast till myshörnan och roade sig med att läsa en riktig klassiker. På kvällen begav vi oss ut på en liten promenad och kollade in omgivningarna.

Cameron blev i vanlig ordning myggbiten. Inte lätt att vara god! Och sedan fick han bada dessutom, då han lyckades kasta fast Eriks drag mellan stenarna. Vattnet var inte direkt varmt, men han påstod att det gick rätt bra ändå. Sen kom han på att han inte hade med sig några andra byxor, haha. Men han var en riktig trooper och klagade knappt alls. :p

Dagen efter regnade det, så vi övergav våra planer på fjällvandring och styrde istället kosan mot Mo i Rana. C fick alltså stryka Norge från sin lista av länder att besöka, och vi fick alla glädjen av att inta en lunch med en hutlös prisnivå. Kul kul! I alla fall så var det väldigt fint att åka där över fjällen, och även i Mo i Rana. Det är riktigt mäktigt att se hur berg och hav möts. Vädret hade väl kunnat vara bättre, men det blev ganska häftigt också med kontrasterna mellan sol och regn.

Tillbaka i Malå igen hann vi med att träffa ännu fler nära och kära. Tyvärr var jag lite dålig på att dokumentera... Men bland annat var vi en kväll hos syrran Jenny och hennes familj i deras stuga. Även syster Ullis var där en stund. Det vankades bastubad, vilket jag normalt sett inte är så förtjust i. Men det var faktiskt riktigt härligt, och det blev ett flertal dopp i sjön under kvällen. I brist på bilder från det så får ni istället en här från sista kvällen i Malå, där Cameron matar den enbenta andmamman och hennes två kvarvarande barn:

Innan vi åkte hem till Götet stannade vi till en natt i Holmsund och hälsade på bror Henka. C och pojkarna bondade över tv-spel. Jag, som är tämligen ointresserad, fick istället äran att hoppa studsmatta och leka tagen i klätterställningen med dem. Någonting rätt gjorde vi tydligen i alla fall, för när vi skulle åka till flyget ville båda pojkarna prompt följa med oss hem. Alfons kunde till och med tänka sig att stanna för evigt. I slutändan nöjde de sig dock med förklaringen att man måste ha biljett för att få följa med på flyget, och löftet om att få komma och hälsa på oss någon annan gång.

Och där var det slut på bilder från Malåveckan! Sedan vi kom hem har vi ångkokats i vår heta lägenhet, haft picknick i parken och haft filmkväll. Det händer inte överdrivet mycket, med andra ord, men det ska det väl inte heller göra när man har semester. I veckan har vi dock en del ärenden att ta itu med innan allvaret börjar igen. Men nu orkar jag faktiskt inte skriva mer, utan sängen kallar. Sover fruktansvärt dåligt just nu pga kombinationen av Camerons förkylningssnarkningar och den ytterst obehagliga temperaturen i sovrummet. Testar att lägga mig lite tidigare ikväll så lyckas jag kanske få några ostörda timmar. Here's to hoping!