tisdag 23 mars 2010

Back from the beach

Vilken helg! En av de allra bästa här i Mexico, faktiskt. Det började lite skakigt med att bussen jag och Sanna tänkt ta var full. Detta fick vi reda på när vi kom till busstationen mitt i natten… ibland är det alltså en bra idé att förboka. På vinst och förlust tog vi en annan buss till Irapuato, och därifrån flöt det som tur var på helt perfekt. När vi var 20 minuter från Guadalajara stannade bussen och plockade upp folk från en annan buss som havererat. När vi kom fram upptäckte Sanna att hennes pengar var borta, men korten och allt var kvar. Busschauffören sa att han trodde att det var ”los cabrones” som hoppat på bussen som krupit på golvet, dragit upp dragkedjan, stuckit in handen och tagit vad de kommit åt. Vilket var 700 pesos, bagagekvittot och lappen med adressen till vårt hostal…

Vi anmälde stölden på stationen, och Sanna har som tur var en bra försäkring. Sen fortsatte vi mot Manzanillo och väl där var det inte värre än att vi fick leta rätt på ett internetcafé för att kolla upp hur vi skulle ta oss till hostalet. Det första vi gjorde var att bekanta oss lite med ägarna; en kanadensisk hippie och hans fru. Vandrarhemmet var jättefint med pool och härligt stora sängar, och ägarna var jättetrevliga och väldigt avslappnade. Det fanns ingen utcheckningstid till exempel.

Vi var ganska mycket på stranden båda dagarna. Vi hade tänkt snorkla och surfa, men inget av det blev av för den sjunkna båten vi skulle snorkla vid var för långt från stranden, och innan vi gått hela vägen till surfingstället var vi för trötta för att orka mera… men det var härligt ändå!

Natten mellan lördag och söndag tog vi ytterligare en nattbuss men stannade denna gång halvvägs, dvs. i Guadalajara. Där bodde vi hos Sannas kompis Viridiana som tog med oss ut till sjön Chapala där vi provade glass i alla möjliga smaker. Kokos, cajeta, mango, tequila, majs, chongos… alla var väldigt goda faktiskt, även om en del kändes väldigt oortodoxa! Sedan åkte vi till Sannas andra kompis Cristians släktkalas och blev bjudna på både tacos och tårta. Där blev vi kvar hela kvällen, och sedan sov vi gott i Viris dubbelsäng. Efter en natt på bussen är vilken säng som helst rena himmelriket… Fick en massa förmaningar av Viris mamma som är läkare. Hon tyckte att jag skulle ta diverse vitaminer för att stärka mitt immunförsvar efter 2 månader i mögelhålet. Idag hann jag bara vakna och äta frukost, sedan var det dags att bege sig tillbaka till Guanajuato för en vecka fylld av exámenes parciales. Huvva. Blev inte mycket pluggande på stranden och det får jag lida för nu…

Nu sedan jag kom hem har jag förresten packat ihop hela lägenheten, för imorgon ska jag skicka väskorna med Jorge så får han förvara dem över påsklovet. Det är helt sjukt hur snabbt tiden har gått! Om jag bara tar mig igenom de här tre skoldagarna är det dags för USA-resa sen. :)

Uppe vid Pípila på inspelningsdagen... i väntan på skådespelarna.

Mera väntan, denna gång med Sanna.

Turistbussen alla vi utländska statister skulle komma ut ifrån.

Huvudpersonerna. Tydligen rätt kända i Mexico. Folk flockades och fotograferade.

Ett par trevliga normänn som också var statister. Tjejen hade tidigare på morgonen räddat mig från en envis rethostattack genom att ge mig en halstablett på litteraturlektionen. Det gillar vi!

Det regnade lite på oss, men som belöning fick vi se detta.

Hostalet vi bodde på i Manzanillo. I bakgrunden yogar Sanna.

Stranden. Rent, fint, inte så fullt med folk och vackert med bergen i bakgrunden.

Ren och skär lycka! :)

Viri, Sanna och jag vid Lago Chapala utanför Guadalajara.

Rummet vi sov i hemma hos Viri.

1 kommentar: