tisdag 2 mars 2010

Virrhjärnor

Till att börja med så har jag nu varit i San Miguel de Allende ytterligare en gång, och fick faktiskt äntligen tag på mitt efterlängtade visum. När jag klev in i migrationskontoret hann jag faktiskt bli lite orolig att det skulle misslyckas en gång till, för det var fullsmockat med arga, skrikande mexikaner och militärer om vartannat. Varför har jag fortfarande inte lyckats lista ut, men jag blev i alla fall skickad till övervåningen där jag inte alls behövde vänta speciellt länge innan en vänlig själ letade rätt på mina papper och skickade hem mig igen. ;)

Helgen har varit jättehärlig vädermässigt. Jag har suttit ute och läst i parken här utanför i flera, flera timmar och bara njutit. Fick en rätt lustig solbränna också i lördags, då jag hade på mig capris, eller trekvartsbyxor som det kanske heter på svenska..? Det är snyggt värre med en skarp linje mellan brun/röd och knallvit mitt på vaden.

Nu har jag besök från Sverige också, mamma och Åsa kom hit imorse med bussen från Mexico City. Egentligen trodde jag att de skulle komma först nu natten mot onsdag, men i sista sekunden fick jag ett mail från pappa där han sa att ”virrhjärnorna” hade tagit fel på dag och att det vore bra om jag kunde ordna boende åt dem ytterligare en natt. Haha.

Virrhjärneäpplet faller dock inte långt från trädet. Jag skulle möta dem på busstationen kl. 04.30 hade jag tänkt, så jag ställde väckaren på 4 för att hinna klä mig och hitta en taxi. Sagt och gjort, väckaren ringde och jag släpade mig ur sängen, urtrött och alldeles skakis, för att ge mig iväg. Det var bara det att när jag hade klätt på mig och var på väg ut tittade jag på klockan… och den var 00.12. Hm, hur gick detta till? Jo, eftersom min hjärna tydligen var kortsluten redan när jag gick i säng hade jag lyckats ställa väckaren på 00.04 istället för 04.00. ;) Alltså fick jag krypa ner i sängen igen och sova några timmar till, och sen upprepa proceduren. Tack och lov var det lite mindre plågsamt att ta sig upp andra gången! Men det blev en upphackad natt, för sen fick jag ju sova ett skift till mellan 06.00 och 10.00 när jag hade hämtat virrtanterna.

Idag var min morgonlektion inställd, och när jag kom till Valenciana vid 12 för att gå på Literatura Española såg jag inte skymten av vare sig läraren eller de andra eleverna, så jag åkte glatt hem igen. Nu sitter jag på min soffa och skjuter upp det oundvikliga – lingvistikläxan – genom att blogga. Jag har dock avtalat med moder och Åsa att träffa dem om ungefär en timme, så det är nog bäst att jag tar mig i kragen nu. Ryskans vrede om man dyker upp utan att ha läst det hon sagt att man ska läsa, den är inte att leka med!

Ps. Jag har blivit faster igen, till en liten pojke! Tyvärr vet jag inte så mycket detaljer än, men jag hoppas på att snart få se bilder på facebook om inte annat. :)

4 kommentarer:

  1. Skönt att du fått tag i ditt visum nu, men det låter lite väl spännande med massa militärer. Tycker dem brukar vara lite skrämmande..

    Roligt med besök, speciellt av mamma ;)

    För att få veta hur många besökare man har måste man skaffa en "counter" precis som på de hemsidor vi knåpade på en gång i tiden. Sen lägger du till den som en html-gadget i layouten. Om du inte förstår får du skriva så skall jag förklara mer ingående. Tycker om den jag har eftersom jag kan kolla från vilka länder och städer folk varit in ifrån :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har varit påklädd på väg till jobbet fem timmar för tidigt mitt i natten för några år sen.
    Huvva!

    Grattis till mosterskapet. =)
    KRamar

    SvaraRadera
  3. Fantastisk berättelse - jag skrämde min rumskompis med att skratta :)
    Hoppa du får trevliga dagar med ditt besök!
    Linnéa

    SvaraRadera