tisdag 30 mars 2010

Genombrott

Jag har en plan med mitt liv! Nåja, jag har iaf en tanke om hur de närmaste 3 åren skulle kunna se ut. Vilket känns jätteskönt, med tanke på att jag har varit akademiskt förvirrad… så länge jag kan minnas, egentligen.

Jag anmälde mig till kurser inför nästa läsår häromdagen, det blev inte helt oväntat spanska c och engelska c. Iaf så tittade jag runt lite och hittade då en mastersutbildning i språk som jag tror jag ska läsa. Den kräver att man redan har avverkat 180p, men till skillnad från översättar- och tolkutbildningar behöver inte 60 av de poängen vara i svenska. Alltså kan jag tillgodoräkna mig alla mina tidigare lästa kurser och börja direkt. Detta innebär att jag om tre år kan ha gått från att bara läsa strökurser till att ha en masters degree i språk.

Vad blir man med en sådan då, kanske du frågar dig. Ja, det är en mycket bra fråga. Så långt har jag inte riktigt kommit i mina tankegångar. Det jag vet med säkerhet är att man kan fortsätta att forska efter avslutad utbildning. Och eftersom jag har haft en tanke på att kanske doktorera och undervisa på universitet så vore det ju ett steg i rätt riktning. Sedan kan man alltid upptäcka nya spännande alternativ under resans gång.

Utbildningen jag har hittat är i Lund. Det är en stad jag aldrig har varit i, men som känns bra rent instinktivt. Jag är lite sugen på att bo söderöver ett tag, och den är lagom stor (ca 76 000 pers). Synd att skåningar pratar så lustigt bara. :p Vad gäller närmaste året nu så tror jag att jag och Cam kommer att bosätta oss i Umeå när jag kommer hem från Mexico. Jag tänker plugga mina kurser på distans och försöka få jobba samtidigt, och han ska gå SFI och om vi har tur kanske även han kan få sig något deltidsjobb. Även om det är mycket att fixa med bostadsköer och jobbintervjuer hit och dit innan allt är klart så känns det otroligt mycket bättre nu bara för att jag åtminstone har en grundläggande plan. :)

En liten rapport från the present också, innan jag ger mig för dagen. Igår var vi i Dumas och hälsade på där. Vi spelade basket med Cruz och körde go-cart, sedan åkte vi till Ripley och handlade och så bjöd vi på mat. Det blev kycklingpasta. Min mage känns för tillfället bättre. Jag vill inte ropa hej för tidigt, men jag hoppas verkligen att det är en varaktig förbättring för jag har tydligen ingen försäkring som täcker sjukvård i USA. So here’s to hoping! Cam ska jobba idag, men de har fortfarande inte ringt honom och sagt vilken tid de vill att han ska börja. När han åker är min plan iaf att sätta mig och börja beta av den inte allt för mysiga hög med skolarbete jag har nu under påsklovet. Jag minns en gång i tiden när lov betydde ledighet… those were the days.

7 kommentarer:

  1. Skåningar pratar inte lustigt dom pratar obegripligt.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Ja, kom till umeå! Tycker jag låter som en utomordentlig plan :p Hoppas bara att ni redan står i Bostadskö annars kan det vara svårt att hitta en bra lägenhet..När är det du kommer tillbaka föresten?

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jaså Lund, minsann!Det var en aning oväntat, måste jag säga. Jag håller ju på att vänja mig vid att åka lite mer långväga när jag ska hälsa på dig. Härligt i alla fall att du får landa i framtidsplanerna...åtminstone i en första tanke! kram mamma

    SvaraRadera
  4. Tyvärr visste jag inte att jag ville till Umeå så jag ställde mig i bostadskö först igår... men förhoppningsvis hittar vi något, det behöver ju inte vara drömlägenheten när det bara gäller ett år. Jag kommer till Sverige 9/7. :) Kram

    SvaraRadera
  5. Planer är bra! Om inte annat gör de en lite lugnare...
    Jag har lite lov några dagar, som faktiskt betyder ledighet, och det var länge sen sist så jag är mycket nöjd :)
    Kram och glad påsk! Linnéa

    SvaraRadera
  6. Go-cart vad kul! :) Och planer kan vara bra att ha. Själv är jag kung på att planera och också tyvärr kung på att INTE göra det jag har planerat. Hm. Hehe.

    Som sagt börja sök lägenhet i tid, man läser överallt om att det är as-svårt att hitta lya i Umeå. Lycken tillen... :)

    Nu ska jag läsa vidare... /Eve

    SvaraRadera
  7. Najs att det känns som om du har en plan.. äventyr och frihet i all ära, men det kan kännas rätt tryggt att veta vart man är på väg ibland. :)

    Det är lättare att få bostad via Franklins bostäder än via Bostaden, så vitt jag har fattat det iaf. Emma Carlson (och hennes Simon) fick lgh på typ 2 veckor. De hade antagligen väldigt tur, men jag tror ändå det kan va värt att kontakta dem, kanske t.o.m. redan nu? :)
    En annan smart grej är att känna folk som hyr privat, då kan man få in en fot hos privata hyresvärdar.. typ Rebecca Sikström gjorde det.

    Nu är jag tillbaka från USA o är trööööött. Ska nog sova. Kul att läsa om ditt liv :) Puss å kram

    SvaraRadera