torsdag 4 juli 2013

Hejåhå

Åååh så ljuvligt att få spendera helgen hemma i lilla Malå! Det känns knappt (fast ändå lite) jobbigt att stiga upp i ottan för att hinna med första flyget. Som ett tecken på min välvilja mot mina medpassagerare har jag nu för andra dagen i rad kalasat på hemmagjord guacamole, fullspäckad med vitlök. Så. himla. gott! Efter ett tips från Lasse laddade jag förresten ner en app som kan hjälpa en att hålla koll på vad man egentligen får i sig från det man äter. T.ex. när man är muskelbyggare som jag (haha!) så vill man äta mycket protein. I alla fall, appens förinställda rekommendation av hur man ska äta ser ut såhär: protein 15%, fett 25%, kolhydrater 60%. Mitt resultat idag blev som följer: protein 19%, fett 74%, kolhydrater 7%. Hehe, min definition av en bra kostsammansättning stämmer inte riktigt med normen. Och då hade jag gärna legat lägre ändå på kolisarna.

En annan poäng med appen är att man kan räkna ut vad ens dagliga energibehov är och se till att man håller sig till det. Det är väl egentligen ett bantningsredskap, men för min del var det mest intressant att kolla så att jag äter tillräckligt. Har känt mig trött och omotiverad att träna på senaste tiden, och tänker att det kanske kan vara pga. energiunderskott? Idag har jag alltså sett till att komma upp i mitt rekommenderade behov, vilket har inneburit att jag gått runt och varit proppmätt på gränsen till illamående hela dagen... Inte en helt ljuvlig känsla. Antar att det är just fettet som gör att jag blir mätt för fort och äter för lite vanligtvis. Men det blir till att bita ihop och trycka i sig lite mer ändå, för jag vill verkligen få tillbaka min energi och träningslust! Man blir inte Biff 2013 av att sitta och trycka i soffan.

Har som tur är återupptäckt en kulinarisk läckerhet som definitivt kan underlätta med att komma upp i kalorier, nämligen äggmjölken! Det låter äckligt, men det smakar mums! Man tar helt enkelt ett rått ägg och en redig sked med kokosfett, mixar lite med en mixerstav, häller på lagom mycket hett kaffe för att den totala mängden ska motsvara ca en mugg, mixar lite till, och så avnjuter man det hela direkt. Det smakar inte alls ägg utan blir mjölkaktigt, och jag älskar det. Gjorde en mocha-variant imorse med kakao och kokosgrädde, men det är nästan så att originalet är godast ändå.

Aja, nu blev det mycket om mat helt plötsligt. Egentligen hade jag tänkt skriva om att jag stannade hemma från japanskan idag. Lite för att hinna med praktiska saker, som packning t.ex. Men även, ironiskt nog, för att ha mer tid att plugga... japanska. ;) Känns som att jag kan vara mycket effektivare hemma än vad undervisningen på lektionerna är. Så nu har jag nött lite kanji, samt gått igenom kapitel 1-6 (vilket är allt som tas upp på den här kursen). Det känns bra! Krävs dock en hel del repetition för att få in alla ord och så.

Enligt SMHI var det 20 grader och sol här idag, så jag hade gärna velat vara ute och njuta av vädret. Tyvärr måste jag ha fått fel på alla min sinnen eftersom jag upplevde det som 15 grader, moln, blåst och ett lätt regn istället. Men SMHI vet ju som bekant alltid bäst. Nä, nu ska jag faktiskt gå och lägga mig. Är faktiskt lite trött så förhoppningsvis fixar jag att somna tidigt. Håll tummarna.

Dagens frunch, inklusive äggmjölksmocha!

Kira var behjälplig med studierna.

Sen ville hon kramas också. Gosebäbis. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar