söndag 14 juli 2013

Oyasuminasai

Har ni köpt avokado i nät någon gång? I så fall känner ni kanske igen att de har en tendens att mogna exakt samtidigt allihopa. Detta är precis vad som hände mig, så nu senaste dagarna har jag ätit olika anrättningar med avokado i parti och minut. Inte för att jag klagar egentligen, för avokado är en av mina absoluta favoriter. Men det har krävts lite fantasi för att skapa variation. Bland annat har jag testat ha det som bas för smoothies, vilket blev över förväntan. Jag testade dels med hallon och lime, men även enligt ett amerikansk recept med kakao och jordnötssmör. Gott i båda varianterna, men den senare kändes mer som en ganska mastig efterrätt. Men allra bäst gillar jag ändå avokadon i mexikansk mat, och när jag beklagade mig över mognadsanhopningen för Cameron häromdagen påminde han mig om en rätt jag totalt hade förträngt: Sopa de Tortilla. Så enkelt, och så gott! Det fick bli kvällens middag. Och även om det var första gången jag lagade den på egen hand, och det dessutom blev en version anpassad dels till LCHF och dels till svenska råvaror, så var det precis så gott som jag mindes det. :)

Man kan nästan skymta lite soppa i ena kanten där, under all garnityr. ;)

Bakade även lite kakor (av mandelsmör och ägg, superenkelt och gott!) för att få lite lördagsmys i min ensamhet. Jag kan verkligen inte påstå att jag har lidit av att spendera kvällen solo. Katterna har varit osedvanligt gosiga, och jag har roat mig med att titta på lite tv-serier. Ibland är det bara skönt med en lugn kväll. Igår blev det trevligt nog en impromtu spelkväll hos grannarna, där vi avverkade såväl Rappakalja och Med andra ord. Sådana ordspel som jag gillar skarpt, men som man får passa på att spela när amerikanar'n inte är med. Dessutom hade jag turen att bli bjuden på middag. :)

Annars har jag förstås varit ute en massa och njutit av solskenet. När man befinner sig på en filt i parken är det ganska angenämt att plugga, faktiskt. Jag känner mig rätt lugn inför tentorna, vilket egentligen inte är så bra för det gör mig omotiverad att studera även fast jag säkerligen borde. :p Grammatiken och ordförrådet har jag under kontroll tror jag, men imorgon får jag nog ta krafttag med skriftsystemen. Fast det känns ju som att torsdag (och därmed tentan) är en hel eeeevighet bort.

Jag har också återupptagit mina ansträngningar att bli The Master of Chins. Tyvärr har en massa spänniga killar med varierande grader av magrutor satt lite käppar i hjulet för mig. Härom dagen var det några som ockuperade träningsställningen i en och en halv timme. En. Och. En. Halv. (!). Funderade ett tag på att gå dit och säga "könn je flöj je nalta". Men kom fram till att 1) de skulle knappast förstå vad jag ville och 2) de skulle nog inte bli så imponerade av min kaxighet när jag sedan demonstrerade min maximalprestation av 2,2 chins... I alla fall så klarade jag 2 reps i alla 3 set jag körde igår. Kände mig som Hulken. Dock gick det sämre idag, men jag skyller det på att jag var extremt kissnödig. Detta pga att jag fått vänta så länge på att en ny uppsättning spänniga killar skulle lämna plats. :p

Och så lite bilder innan jag säger おやすみなさい  (dvs. oyasuminasai, som betyder godnatt på japanska...)

Mys-Fia...

...och Gos-Fia...

...och mitt "lördagsgodis": coke zero, kaffe och mandelkakor.

Bara lite blått kvar på fossingen!

Japanskaboken i det gröna.

Jag har pluggat på sämre platser.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar