måndag 15 juli 2013

Sjukt opraktiskt

Idag blev det lite grammatik och en hel del kanji. Jag kan inte påstå att jag gillar kanji... de är fina, visst, men snacka om ineffektivt skriftsystem. Jag hade i alla fall lite bättre koll på dem än jag hade trott, så det var då en lättnad. Imorgon blir det studier på plats på universitetet tillsammans med några kurskompisar, så då får jag nöta dem (kanjitecknen, inte kurskompisarna) lite till. Om jag satsar på det samt på att lära in orden (framför allt verben) ordentligt så tror jag resten löser sig.

Egentligen har dagen varit extremt händelselös bortsett från att jag äntligen faktiskt fått en del plugg gjort. Jag städade, vilket var välbehövligt eftersom katterna lossar järnet just nu. Hår, hår, överallt hår. Gick även ut med avsikten att ta en promenad, men det blåste så förfärligt att det fick bli en riktigt kort en. Men på vägen hem svängde jag i alla fall förbi och hämtade upp ett litet paket som kommit till mig. Det innehöll en skinnjacka jag fyndade på Tradera. Tyvärr var den inte riktigt vad jag hade väntat mig/hoppats på, så jag blev lite besviken. Inget fel på den egentligen, annat än att den kanske är aningen för liten. Får se vad jag bestämmer mig för att göra med den. Katterna blev i alla fall glada över att få leka en stund med omslagspapperet, så oavsett vilket var det definitivt inte helt bortkastat. ;)

Jag gjorde även en sjukt god efterrätt idag. Jag har på riktigt fastnat i efterrättsträsket igen. Har gjort efterrätt varenda dag nu i jag vet inte hur många dagar i rad. Men å andra sidan, varför inte? Det är inte som att det innehåller så värst avvikande ingredienser från vad jag också har i min mat. Idag blev det i alla fall något så enkelt som en pannacotta. Gjorde den på kokosgrädde och smaksatte med lite smält 86%-ig choklad. Mm-mm-mm! Jag tror jag har utvecklat ett visst chokladberoende. Och ett jordnötssmörsberoende. Det går inte en dag utan att jag äter varken det ena eller det andra, och allra helst vill jag ha dem i kombination med varandra! Sååå bra för att muta sig själv till att plugga också. Eller att göra diverse andra saker man drar sig för. Hett tips alltså. ;)

Paket!

Mina polerz.

Goood efterrätt. Toppade pannacottan med vaniljkryddad kokosgrädde, hallon, cashews och chokladflingor.


Den förhatliga kanjiboken... och så mutorna på högerflanken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar