lördag 1 januari 2011

Årskrönikan 2010

Januari
Det nya året inleddes i Booneville, Mississippi med en brakfest. Sedan blev det ren och skär semester i USA i ungefär två veckor till innan jag i sällskap med Cameron begav mig till Guanajuato, Mexico. Där tampades vi med hagel, iskalla duschar, underlig bostadsmarknad och riktigt insnöad byråkrati. Men med en hel del hjälp från vår svensktalande mexikanske vän Jorge (aka. Jörgen) ordnade sig det mesta till slut. Månaden avslutades med ett första besök i San Miguel de Allende för att ansöka om ett mexikanskt visum.



Februari
Regn, regn och åter regn. Det var kallt och bedrövligt i Guanajuato, och jag och Cam muntrade upp oss(?) med ett besök på mumiemuséet. Vi hann också upptäcka att mexikansk glass ofta är baserad på grönsaksfett och smakar allt annat än gott innan Cam lämnade mig för att återvända till staterna 7/2. Jag umgicks en del med de ”äkta” mexikanerna och insåg att shorts var ett för utmanande plagg för att ha på sig i Mexico där hud – även knähud – ses som en inbjudan att komma med sexistiska kommentarer. I min pojkväns frånvaro firade jag alla hjärtans dag med ett gäng tjejer på fin restaurang. Jag besteg mitt första mexikanska berg och fick min första ”förkylning” (mögelallergi) som sedan ledde till total förlust av rösten efter en festkväll med Alma i León. Slutligen så gjorde jag två återbesök i San Miguel, men var mitt visum klart? Svar nej.



Mars
Ytterligare en resa till San Miguel och det efterlängtade visumet var äntligen mitt. Mamma och Åsa kom på besök, och vi besökte bland annat Mexico City där vi tittade på ruinerna i Teotihuacán. De övertalade mig att flytta ifrån mögelhålet (aka min lägenhet) och lyckades på något vis komma med i mexikanska varianten av Dolda kameran. Själv gjorde jag tv-debut i sällskap med Sanna som stannade till hos mig en stund under sin jorden runt-resa. Vi rodde nämligen hem varsin statisroll i såpan Quiéreme tonto (ung. Älska mig, din tok!). Vi hann också med en tripp till stranden i Manzanillo, där vi bodde på ett vandrarhem ägt av en mycket drogliberal kanadensisk hippie. På vägen hem stannade vi till hos Sannas kompis Viri i Guadalajara och njöt av lite mexikanskt familjeliv. Jag packade ihop min lägenhet och drog till USA över påsklovet och frisknade till från både mögelförkylningen och en konstig magåkomma som jag dragit på mig de sista dagarna i Mexico.







April
Jag deltog i min första Egg Hunt hemma hos Camerons mamma i Dumas, såg ett dött murmeldjur och fick gå på Chevelle-konsert. Tillbaka i Mexico flyttade jag in på Hostal Cafetín och pluggpluggpluggade resten av månaden. Inte den roligaste tiden alltså… men vädret var fint. :p



Maj
Jag upptäckte glädjen av att shoppa i León och investerade bland annat i en skinnjacka. Eve kom på besök och vi åkte till södra Mexico där vi såg underjordiska sjöar och fick vara med på en danslektion där hela byn Yodzoknot medverkade. Vi såg lite av ruinerna i Chichén Itzá, fann paradiset på stranden i Tulum och vakade hystiskt en hel natt på ett ekohotell av rädsla för kackerlackorna som kom krypandes längs väggarna. Resten av månaden gick mest åt till tentor och slutuppsatser, men jag återupptog även mina joggingrundor som varit obefintliga i ungefär 5 månader. Nya löparskor ledde till de mest makabra skavsår jag någonsin skådat och veckor med flipflops som enda skoalternativ.







Juni
Gjorde bort de sista tentorna. Marlene och Emelie kom på besök och vi shoppade, bergsklättrade och blev regnade på eftersom monsunsäsongen började. Vi åkte sedan vidare mot kusten, närmare bestämt till Zihuatanejo där solen fortfarande sken. Där fanns också billig mango, halvliterskaffedrinkar och delfiner man fick simma med mot en hutlös summa pengar. Paradiset rediscovered, med andra ord. Mot slutet av månaden åkte jag återigen till USA där jag var på vippen att bli deporterad innan en snäll tulltjänsteman bestämde sig för att låtsas att jag var mexikan. Jag fick alltså komma mig iväg till mitt älskade Mississippi ändå, och spenderade tiden där med att gosa med hundvalpar hos Cams mamma och steka i Ricks båt i Bay Springs. Dessutom blev jag anställd som lärare på skolan i Malå inför höstterminen.








Juli
4th of July firades med ett sprakande fyrverkeri i en park i Tupelo. Jag och Cam gjorde ett besök på Memphis Zoo, och sedan begav jag mig mot Sverige för första gången under året. Hem åkte jag dock inte, utan det blev en avstickare till Kalmar och Öland för några härliga dagar med Sanna och Linnéa. Sedan bar det av mot Norrlands skogar och regnet som växelvis strilade och öste lokalt över Malå hela sommaren. Cam blev äntligen beviljad uppehållstillstånd och jag började så smått flytta in i lägenheten.






Augusti
Maja och Josse gifte sig och jag fick besök av Eve och Anna under bröllopshelgen. En ullig, gullig liten hårboll vid namn Kira flyttade in hos mig och förgyllde min tillvaro. Terminen började på skolan och jag kunde officiellt titulera mig (obehörig) lärare i spanska och tyska. Månaden avslutades med ett besök i Piteå och fyndande på loppis i Badhusparken.




September
Jobbet flöt på och jag sprang skoljoggen där jag hamnade på en imponerande 9onde plats. Cameron flyttade äntligen till Sverige och spenderade första helgen (inklusive vår 5-årsdag) sängliggandes med halsfluss. Jag fyllde 23 och kände mig genast klokare och mer mogen.





Oktober
Jag köpte gymkort och bildade en träningsnarkomanernas union tillsammans med Vanessa. Även jag drabbades av den fruktade halsflussen och fick klara mig på enbart flytande föda i flera dagar. Det snöade ute och blev vinter över en natt. Vi firade Halloween med buller och bång och gick på hotellet som en boxare och en zombie.



November
Jag och Vanessa bestämde oss för att söka utlandsjobb till sommaren och inledde en intensiv (men fruktlös) jakt på lämplig sysselsättning. Personalfest följdes av 80-talskväll på hotellet, och jag satte nya storleksrekord med min frisyr. Jag och Cameron firade Thanksgiving tillsammans med Emma och Stefan och lagade till alla de traditionella rätterna. Några dagar senare samlades vi igen (+ Lasse och Lovisa), denna gång för att fira första advent med pepparkakshusbyggnationer.



December
Cameron övergav mig alldeles i början av månaden för att spendera jul och nyår i Amerikatt med sin familj. Jag stannade kvar hemma och hade en ganska konstig månad i och med att mormor blev sjuk. Nyårsafton blev en lugn tillställning med släkten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar