tisdag 11 januari 2011

Pust

Sista dagen i Malta satt vi uppe på hotelltaket i flera timmar och bara njöt av att få lite sol på våra vinterbleka Sverige-kroppar. Sedan åkte vi in till Valletta, åt på Pizza Hut och började så resan hemåt. Planet var lite försenat från Malta, så vi kom snabbt fram till att det skulle bli tufft att hinna med nattbussen till Marlene och bestämde oss för att sova hos Linnéa istället, eftersom hon snällt erbjudit sig och dessutom bor mer lägligt till inne i stan. Tji fick vi, för tunnelbanan är igenbommad på natten. Då vi inte var så sugna på en 20-minuterspromenad med packning kl. 02.00 (och vi dessutom inte visste åt vilket håll vi skulle) så blev det till att ragga upp en taxi. 200 kr fattigare var vi i alla fall nöjda och glada med att få komma in i värmen och sova några timmar.



Dagen efter fick vi dock veta att det inte var alla som uppskattade vår närvaro, för kvinnan som Linnéa hyr lägenheten av kom förbi för att hämta sina skor och visade klart och tydligt att vi tillhörde kategorin persona non grata. Visst, hon hade inte fått veta i förväg att vi skulle komma, men Linnéa själv visste ju inte heller om det förrän mitt i natten. Och har man inte klart och tydligt sagt att man inte tillåter övernattare så tycker jag inte att man har någon rätt att bete sig som en stuck up bitch som inte ens hälsar innan man börjar spy galla...

Efter den mindre trevliga början på morgonen hade vi i alla fall en bra dag. Vi tog en sväng på H&M med avsikt att sätta sprätt på presentkortet Cam fått i julklapp, men herrn fann inget som föll honom i smaken. Då åkte vi istället till Marlene och Alexander där vi blev bjudna på kaffe och småpratade lite. Lite för trevligt blev de nog, för när vi äntligen samlat ihop vårt pick och pack och begav oss mot centrum igen insåg vi att vi varit lite tidsoptimister. Efter en språngmarsch till Linnéa för att hämta det vi lämnat där kom vi till Centralen med andan i halsen och bestämde oss för att lägga några kronor extra på ArlandaExpress-tåget för att vara helt säkra på att hinna till flygplatsen i tid.

Tyvärr var ArlandaExpress inte alls i form. Tydligen var det något signalfel i Upplandsväsby som spökade. Två avgångar blev i alla fall inställda, och vi fick vänta i ungefär 20 minuter på vårt tåg. När det äntligen kom informerade de i högtalarna om att det kanske skulle ta lite längre tid än vanligt, en sisådär 25-30 minuter istället för de sedvanliga 20. 70 minuter senare anlände vi till Arlanda, och då hade vårt plan förstås redan lyft. Vi fick vackert pröjsa nästan 1400 kronor för nya biljetter till planet som gick 21.10 istället, och kom i slutändan inte hem till Malå förrän efter midnatt. Stackars pappa fick sig en nattlig biltur till Skellefteå!

Jag har precis författat ett brev till ArlandaExpress om händelsen, och jag höll faktiskt en ganska civiliserad ton då det jag läst på internet tyder på att de brukar vara ganska frikostiga med ersättning i sådana här fall. Men om de krånglar, då blir jag nog otrevligt! :p Tyvärr verkar man inte kunna maila dem, utan jag måste skriva ut något formulär och skicka in med vanlig post. Men då kan jag ju skicka kopior på våra biljetter på samma gång, för jag antar att de inte kommer att ge mig några pengar hur som helst om jag inte bifogar bevis.



Oj, vad lång min klagosång blev. :p Hur som helst så var resan till Malta helt klart värt det, trots att det krånglade en del. Jag känner mig mycket gladare och lättare till sinnes än vad jag skulle ha gjort om jag stannar i snökaoset. Första jobbardagen idag kändes tom helt ok, trots att den följde på en ganska kort natt. Jag fick riktigt mycket gjort, planerade upp två av tre språkval ända fram till vecka 12. Och första riktiga lektionerna har jag inte förrän på torsdag, så förhoppningsvis blir resten av planeringsjobbet uppstyrt imorgon.

När jag kom hem idag var jag dessutom så pass disciplinerad att jag faktiskt jobbade en del med min C-uppsats. Ca. 3 timmar resulterade i en dryg sida av faktisk avhandling... men jag tycker jag har fått lite mer struktur på det nu, så imorgon ska jag försöka sätta mig igen med ny energi. Nu ska jag umgås med Cam en stund innan jag går och lägger mig, för förutom att jag jobbat och pluggat har jag också hunnit på gymmet en sväng med Vanessa. Produktiv dag. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar