onsdag 12 juni 2013

ひらがな

Nu har vi börjat med ytterligare en delkurs inom japanskan, nämligen hiragana. Det känns lite mer som the real deal, även om man så smått drömmer sig tillbaka till lågstadietiden när man sitter och övar tecken efter tecken, sida upp och sida ner... och så är det små fina bilder till som stöd. ;) Men både kraven och tempot är lite högre nu än vad det var på lågstadiet, för vi har tenta på kursen redan på måndag. Fast vi behöver inte skriva tecken själva då, utan bara kunna läsa och känna igen dem. Vilket inte är så bara, eftersom det finns ganska många. Men jag tycker det känns utmanande på ett roligt sätt! Om jag bara fick studera jämt och aldrig jobba skulle mitt liv vara så otroligt härligt, tror jag.


Annars så har jag gjort den första av tio sommarläxhjälper idag. Och det gick ju bra! Nu blir det uppehåll till på måndag. I helgen får jag passa på att umgås med karln min, för han åker ju till USA på tisdag. Fast just ikväll tänker jag överge honom tidigt för att catch some ZZZs, för imorgon ska jag vara på mitt framtida jobb kl. 08.00 och skriva kontrakt. Och trots min tidigare utläggning om hur jag helst bara vill studera så tror jag att det här kan bli ganska bra. ;) Den som lever får se, den som sover syndar inte och om man inte gör rätt, då blir det fel... osv.

3 kommentarer:

  1. Spännande med nytt skriftspråk! Är det en heltidskurs du går?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, men ack så komplicerat! Ja, det är en heltidskurs nu i sommar, dvs. 15 poäng. Har även sökt fortsättningen på grundkursen under hösten (halvfart, distans) men vet inte om jag kommer att ha tid och ork...

      Radera
    2. Det blir kanske lite mastigt i höst. Men nästa sommar finns ju alltid :)

      Radera