söndag 23 juni 2013

Huslig

Jag har haft diverse små projekt för mig idag, mestadels i köket. Det började med att jag inledde dagen med att baka en ny sorts LCHF-bröd efter ett egenhändigt ihopsnickrat recept. Det blev väldigt gott, tyckte jag! Hade dock i kokosmjöl, så gillar man inte kokos är det kanske ingen höjdare. Fast jag tyckte inte själv att det smakade kokos. Och himmelskt gott blev det att rosta! Sen, hör och häpna, så sprang jag faktiskt en sväng. Inte mer än 5 km, men även det var mer än vad jag hade väntat mig av mig själv efter ca 3 veckors uppehåll. Usch, jag har totalt förlorat motivationen för träning i allmänhet och löpning i synnerhet. Vet inte vad som har hänt..?! Jag behöver en träningskompis (alternativt PT) som kan dra med mig ut (alternativt ge mig en välbehövlig spark i arslet då och då). Nu gick det i alla fall hyfsat bra att springa idag, så förhoppningsvis blir det inte lika långt uppehåll den här gången.

När jag kom hem var det i alla fall supergott att rosta lite nybakat bröd! Till det experimenterade jag ihop en "yoghurt" baserad på kokosmjölk och avokado. Det gick att äta, men det var inte fantastiskt precis. Det var tillbehören - hallon, mandelsmör och torrostade nötter - som räddade det hela. I kombination med en ohälsosam mängd sötningsmedel. Så därför har jag nu ett nytt yoghurtprojekt på gång! Jag vill åt det där syrliga... och när jag ändå gjorde en ny sats mandelmjölk ikväll så testade jag även att sätta igång lite mandelyoghurt på jäsning. Återstår att se om det lyckas... det ska få stå till imorgon. Varför köper jag inte bara färdig yoghurt, undrar ni kanske. Tja, för att det är lite för enkelt? För att jag behöver lite udda projekt för att fylla min gräsänketid? Och faktiskt så köpte jag också "vanlig" yoghurt tidigare idag, det är den som är grogrunden för mina bakterier. Men som sagt, alltid trevligt med ett litet projekt. :)

Tillbaka från löprundan. Den smickrande högröda nyansen framhäver verkligen mina ögon... eller hur? ;)

Bröd! Gott, enkelt, egenhändigt komponerat och faktiskt helt mejerifritt.

Tror aldrig jag har sett en mesigare avokadokärna!

"Yoghurten" syns knappt under alla tillbehör... men på skeden kan man se att den har en vacker grön nyans, haha. Och ja, jag har ett kanelberoende. Men jag är medveten om det. Då är väl det  första steget avklarat? ;)

Yoghurt in the making! I grytan alltså. Ugnsformen innehåller de bortsilade mandelbitarna från mjölktillverkningen. De ska torkas till mjöl, har jag tänkt. Inget får förfaras!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar