onsdag 19 juni 2013

Här kommer en roman

No but hello. Längesen sist! En varning är på sin plats redan här: detta blir ett mastodontinlägg!

Jag har ju inte rapporterat om den otroligt spännande helg som varit. Men det ska bli bättring nu! Detta har hänt: Myskväll med Cameron. Myskväll med Cameron. Myskväll med Cameron. Ja, det var helgen det. Sen skulle han ju åka i tisdags morse, och det gick väl sådär. Det blev lite dramatik faktiskt, om än av den stillsamma (men ack så irriterande och dyra) varianten. Hans plan gick 06.20 och han var på flygplatsen i god tid. Incheckad och klar dessutom, men utan boardingkort eftersom vi inte har någon skrivare. När han så skulle skriva ut kortet i automaten så fungerade inte hans incheckningskod... och ingen människa fanns på plats bakom disken för att hjälpa honom. Tillslut fick han tag på någon efter att ha blivit skickad fram och tillbaka mellan olika ställen, men eftersom det tagit så lång tid och han fick väldigt dålig service så hann hans gate stänga innan allt var klart. Till historien hör också att jag faktiskt vaknade kl. 4 på morgonen för att se till att han tog sig iväg ok, men när han hade meddelat att han satt på flygbussen somnade jag om och stängde av ljudet på mobilen eftersom jag tänkte att allt var lugnt. Detta ledde till att han inte fick tag på mig från flygplatsen (så att jag kunde säga åt honom att gå direkt och klaga och säga att de minsann fick trycka in honom på nästa plan), och inte heller när han kom hem och insåg att han var utelåst... Som tur var kom en granne som skulle iväg på jobb eller skola och släppte in honom i huset, så strax efter sju vaknade jag av ett envetet ringande på dörren.

Morgonen spenderades sedan i telefon. Jag blev, precis som Cameron, skickad mellan olika instanser. Ingen ville ta ansvar för någonting. SAS skyllde på resebyrån, och resebyrån (som för övrigt verkar vara ena riktiga tomtar) vägrade svara i telefon. Efter 22 minuter i telefonkö fick jag tag på någon på livechatten på deras hemsida istället. Denna någon var dock totalt ointresserad av att hjälpa till och sa bara att biljetten inte var ombokningsbar enligt flygbolagens regler. Nähä, men nu ville jag ju inte boka för mitt eget höga nöjes skull, utan jag ville få ersättning för den missade avgången! Tillslut blev jag trött på den ständiga upprepningen av "the ticket cannot be rebooked" och vände mig återigen till SAS. Pratade denna gång med en trevligare Nisse som dock fortfarande inte ville acceptera något ansvar utan hänvisade mig till Lufthansa. Lufthansa började även de med att försöka skicka mig till resebyrån, men då sa jag stopp och belägg. Hon jag pratade med var faktiskt väldigt trevlig och hjälpsam, men kunde inte göra mer än att erbjuda oss att boka om biljetten mot en avgift och mellanskillnaden i biljettpriset. Hejdå 4000 kr, det är ju inte som att vi hade någon bättre användning av er...

I alla fall så hann C, som hade varit uppe hela natten för att kunna sova på resan, vila i ett par timmar innan han återigen fick bege sig till flygplatsen. Den gången gick det bättre. Alla koder funkade klockrent och jag vaknade imorse till ett sms där han meddelade att han kommit fram till Memphis. Själv missade jag förmiddagslektionerna på japanskan igår på grund av allt ringande, men det var väl inte hela världen. Jag får ta igen lite plugg i helgen helt enkelt. Nästa vecka har vi både glosprov och prov på skriftsystem nummer två, katakana. Jag har inte ens börjat memorera det än, så det är väl så dags nu. :p

Japanska är ganska intressant förresten, för grammatiken är helt och håller annorlunda än vad jag är van vid från västerländska språk. Bland annat har de t.ex. olika räknesuffix som de klistrar på siffrorna beroende på vad det som räknas tillhör för kategori. Fem björnar är inte samma som fem katter, för björnar är ju stora djur och katter är små. Avlånga saker räknas annorlunda än platta osv... och kaniner har samma räkneord som fåglar, för förr i tiden trodde man att de kunde flyga med öronen. Haha! Onödigt komplicerat, kan tyckas, men ganska underhållande. Yuka, vår lärare, påstod att om man lär sig en sisådär tio kategorier så klarar man sig ganska bra. Jag trivs i alla fall väldigt bra med kursen. Det finns trevliga prickar att prata med och det är roligt att prova på ett språk som är så totalt annorlunda uppbyggt.

Hittills har jag klarat mig ganska bra från rastlöshet och desperation, min gräsänkestatus till trots. Detta beror förstås på att jag har haft japanskan och mitt läxhjälpsjobb att sysselsätta mig med. Idag var jag hemma redan vid 3 iofs, men jag hade en hel del måsten att ta itu med. Dem fick jag också gjorda, så i helgen blir det mer time to kill. Som tur är så har jag planer med Emma både torsdag (IKEA) och fredag (skärgårdspicknick, om vädret tillåter). Och i övrigt fyller jag tiden med diverse projekt. Igår testade jag att göra egen mandelmjölk, och idag gjorde jag mandelsmör av de delar som silades bort. Båda blev lyckade, men jag vet inte om jag tycker mjölken är så god... fast idag gjorde jag varm choklad av den, och det blev faktiskt inte alls tokigt! Jag har även gjort kokosgrädde och ätit till efterrätt. Bara för att det är tråkigt att äta själv behöver man inte äta tråkigt, I always say!

Sen får man fokusera på fördelarna med att vara själv. För ja, några enstaka finns det faktiskt. Mindre disk blir det, och när det är nystädat håller det sig nystädat längre. Jag kan sova tvärsöver sängen om jag vill. Katterna har bara mig att vända sig till när de är på goshumör. Och så har jag all tid i världen att läsa, utan att behöva känna mig asocial. Jag har varit uppe hos grannen och lånat mig en hög med böcker, så min plan nu är läsa massor i sommar. Men hur det än är tycker jag förstås ändå lite synd om mig själv, haha. Fast det är nog väldigt mycket en vanesak, det här med att vara ensam. Jag är egentligen en person som verkligen kan uppskatta lite avskildhet, men det är en annan sak när det är självvalt. Så har jag någon bloggläsare som är sugen på en liten Göteborgssemester så vet ni ju hur ni kan nå mig. ;)

Projekt Mandelmjölk tar sin början. Steg ett: mixa mandlar och vatten.

Steg två: sila bort mandelbitarna.

Steg tre: häll i flaska. Och gör mandelsmör av de bortsilade bitarna!

Kvällens efterrätt blev ett hopkok av olika experiment: varm choklad gjord på mandelmjölk och till det en tallrik med hallon, kokosgrädde, LCHF-glass (köpt) och en klick mandelsmör.

Kokosmjölk även i middagen... green chicken curry (böngroddar istället för nudlar). Slurp!

1 kommentar:

  1. Haha! Vilket otroligt roligt och invecklat räknesystem! Men då får du dig lite språkhistoria på kuppen, det är ju aldrig fel :)

    SvaraRadera