torsdag 24 februari 2011

Dimma

En av mina elever frågade mig idag om min kille är samma Cameron som han som gjorde Avatar... Jovisst, sa jag. Några andra frågade mig om jag ska flytta till Mexico. Lustigt vad de får för sig, de små liven. ;) Och niorna gick runt och var paranoida hela dagen, för de trodde de skulle få en fet utskällning för hur de lurade den stackars vikarien i fredags. De fick de också, men inget jag kunde åstadkomma kunde leva upp till det scenario de hade byggt upp i sina huvuden. Hehe. De vågade knappt möta min blick i korridoren.

Nu ska jag krypa ihop i sängen med mitt senaste läsprojekt för spanskan, Dimma (Niebla på originalspråk) av Miguel de Unamuno. Detta torde bli intressant. Inte på ett helt igenom positivt sätt. Här är ett smakprov från första sidan:

"Det är bra obehagligt att behöva använda saker och ting", tänkte Augusto, "att vara nödsakad att använda dem. Bruket förtager all skönhet, ja, förstör den. Tingens ädlaste funktion är den att bliva betraktade. Hur skön är icke en apelsin innan den förtäres!"

And on it goes.

1 kommentar:

  1. Jag hoppas på en liten bokrecension sen, han verkar vara en intressant (eller bara oerhört jobbig) typ, den där Augusto!

    SvaraRadera