söndag 13 februari 2011

Idag, igår

Idag har jag bakat. Småfranskor, var tanken, men vi hade ytterst lite vetemjöl kvar, så det blev ett hopkok av alla tänkbara mjölsorter istället. Resultatet blev ett väldigt grovt bröd. Kanske lite väl stabbigt för min smak, men god smak blev det och det funkar i tunna skivor. Till middag gjorde jag också morotssoppa, för första gången i mitt liv. Även den var totalt improviserad. Mumsigt!

Igår lagades det ingen mat alls här i huset (bortsett från rostad fralla och fil), för då var vi bjudna till mor och far på gourmetmiddag. Tre olika huvudrätter bjöds, och då räknar jag förstås inte med räkpajen (för fisk och skaldjur är enligt min mening inte mat). Efter det vankades det först efterrätt och sedan chips och godis framför melodifestivalen. Jag var tämligen mätt och belåten när jag kom hem!

Personligen tyckte jag att veckans omgång var liiite bättre än förra veckans spektakel. Men mina favoritlåtar var inte de som vann, utan de som gick till andra chansen. Cameron fastnade däremot för Babsan och har hela dagen gått runt och trallat om att han vill ha en spanjor. Jag hoppas och tror att han bara skämtar. :p

När vi kom hem igår kväll hade Cam stämt träff med Stefan, så han drog iväg direkt. Själv kröp jag ihop på soffan med en kurrande katt på magen och såg I rymden finns inga känslor. Jag hade velat se den ganska länge eftersom alla pratar om att den är så bra, och det tycker jag att den var också. Helt klart värdig att avsluta min lördagkväll!

Även nu på söndag har film fått stå för kvällsnöjet, denna gång hemma hos Lasse. Vi såg Gone Baby, Gone, som de andra verkade gilla men som jag själv tyckte var bara sådär. Efteråt tiggde vi skjuts hem med Stefan, för nu är det sådär otrevligt kallt ute igen som jag hade hoppats att det var färdigt med för några år framöver. Cam kände sig tom tvungen att testa teorin om att vatten, om man kastar ut det genom fönstret, fryser innan det nuddar marken. Det gjorde det, det blev ett stort ismoln av det hela.

Med den lilla fysiklektionen tackar jag för mig, gott folk. Nu är det läggdags för denna hårt arbetande kvinna.

1 kommentar:

  1. Kan ni inte fortsätta experimentet sedan när det så sakteliga blir varmare ute, så att ni kan fastställa vilken temperatur det max/minst (beroende på hur man ser det i minusskalan) får vara för att det ska frysa? :)

    SvaraRadera