måndag 28 februari 2011

Dream a Little Dream

Eve mailade en länk till en jobbannons. Det var något översättningstjosan, verkade inte helt tokigt. Det kluriga med det hela var att tjänsten var förlagd till Irland. Någon ansökan blev det alltså inte från min sida, men däremot fastnade jag lite i arbetssökandet och det oundvikliga framtidsspekulerandet.

Låter inte det här som jag:
- Du är kreativ och ambitiös
- Du är stresstålig och van att arbeta mot uppsatta mål och deadlines
- Du är duktig på att skriva texter och tycker att det är roligt och inspirerande,
- Du har goda kunskaper såväl i svenska som engelska språket och lätt för att översätta texter
- Du är självgående, och har lätt för att ta egna initiativ men är även lagspelare och har lätt att samarbeta
- Du har förmodligen någon typ av universitetsutbildning, tex media och kommunikation

Det är meriterande om du tidigare jobbat med att skriva texter, om du kan InDesign och photoshop.


Men… Växjö? Visste inte ens var det låg innan jag google map:ade. Det kändes lite väl långt att flytta för ett jobbs skull. Och speciellt som det var genom ett bemanningsföretag. Men gah, nu hittade jag ett till jobb jag vill ha, som grafisk designer. Vad är detta magiska med jobbmarknaden i Växjö? Är det, månntro, ödet som leder mig till mina drömmars stad?! :p

Några realistiska jobb blev inte hittade för egen del, men däremot snubblade jag på något som faktiskt skulle passa Cameron riktigt bra, i Umeå. Han köpte i alla fall idén, så imorgon ska vi snickra ihop en ansökan så får vi väl se vad det blir av det. I den staden står vi ju i alla fall i bostadskö! Sen vet jag ju inte än hur det blir för min del till hösten. Det känns absolut som att jag skulle kunna hitta något i Umeå, men det vore sorgligt att lämna mina nuvarande arbetskompisar också… snörvel. Fast det är ju inte precis upp till mig om jag får jobba kvar ett år till eller inte.

För att fortsätta lite på det här framtidstemat så kan jag ju också nämna att jag fick svar idag på ett mail jag hade skickat till en studievägledare vid Umeå Universitet. Hon påstår att det är fullt möjligt för mig att ansöka om att ta ut en dubbel kandidatexamen till sommaren när jag har avslutat mina kurser. Go me! Då kan jag stolt svänga mig med inte bara en utan två titlar. Eller tja, någon officiellt titel får man väl inte av en kandidatexamen. Men jag skulle ju kunna hitta på en egen. Eller två. ;)

Annars har min dag sett ut som följer: jobb, gym, sooool, körövning, chokladpannacotta och lite för mycket tid spenderad på arbetsformedlingen.se. Imorgon väntar både tenta och medarbetarsamtal. Bäst att jag går och lägger mig nu!

1 kommentar:

  1. Min syster har bott i Växjö i fyra år och det verkar ha gått bra... :)
    Lycka till på tentan!

    SvaraRadera