söndag 3 februari 2013

A Farewell to Carbs

Med start imorgon kommer jag och C göra ett försök att äta enligt LCHF-metoden. Inte av bantningsskäl, i alla fall inte för min del, utan för att jag har förhoppningar om att det ska leda till vissa hälsomässiga fördelar. LCHF sägs ju vara både antiinflammatoriskt och hormonbalanserande, vilket talar för att det kan passa bra för sådana som jag (dvs skogstroll med upprorisk sköldkörtel). Jag läste om andra med hypotyreos som både börjat må bättre och som kunnat minska levaxindosen. Vad vet jag om det kommer funka för mig, men det kan vara värt ett försök i några månader i alla fall! Och råkar jag få magrutor på köpet kommer jag inte klaga precis. :D

Det mest problematiska med LCHF, som jag ser det, är att man inte får äta frukt. Pasta, bröd, alkohol, godis... det kan jag faktiskt leva utan. Men frukt! Gaaah. Mina frukostar kommer måsta förändras radikalt, uppfödd som jag är på rostad fralla och bananer, hehe. Ett annat potentiellt problem är att det sägs vara svårt att träna utan tillförsel av kolhydrater. Men tydligen kan kroppen succesivt anpassa sig och lära sig att använda fett som bränsle istället, speciellt om man tränar lågintensivt och uthålligt (typ joggar/springer en mil) snarare än högintenstivt och explosivt (typ tokkutar 100m). Jag hoppas att det fungerar så i alla fall! Men ska nog passa på att springa imorgon förmiddag för säkerhets skull, så får jag in ett sista pass innan kolhydratlagret tar slut i min kropp. ;)

Anyways, jag kommer säkerligen hålla er uppdaterade om hur det går. Ni kan ju hålla en tumme eller två för att det funkar bra och att både sköldkörtelhormonerna och resten av mig normaliseras. ;)

6 kommentarer:

  1. ...så kanske du slipper ta dina anti-troll piller. ;p

    SvaraRadera
  2. Får man inte äta frukt? Det var det värsta! Varför då? Varifrån ska man då få vitaminer? Jag äter frukt hela tiden! Jag har just fått en LCHQ-kokbok av mamma som jag har börjat laga lite ur. Det är verkligen riktigt bra mat, jättegod och jag känner mig piggare, så om det blir jobbigt med LCHF kan jag rekommendera LCHQ i stället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät spännande! Jag vet att Q står för quality, men vad är egentligen skillnaden mellan LCHQ och LCHF? Frukt innehåller massvis med socker vilket rimmar illa med att undvika kolhydrater. Man får äta bär i små mängder om man inte är militant, men annars kan man faktiskt få i sig alla vitaminer man behöver från (ovanjords-)grönsaker. Paprika innehåller tex mer c-vitamin än apelsin gör! Därmed inte sagt att det inte är urtrist att inte få äta frukt. :/ Kram

      Radera
    2. Jag är inte hundra procent påläst, men framför allt betyder det att det inte är generellt hög fetthalt i maten. Det handlar mycket om att man ska äta bra fetter och inte bara mycket fett över lag. Quality verkar också stå lite för att man kan äta vissa sorter av bra kolhydrater, i kontrollerade mängder och i kombination med annat som väger upp. I min kokbok har varje recept en förklaring till varför det är LCHQ, så får man veta varför man ska äta just det :) Jag föredrar LCHQ framför LCHF framför allt för fettets skull. Jag blir äcklad av det och kan inte låta bli att tro att det nog egentligen kan vara ganska hälsovådligt att sätta i sig en massa fetter som kloggar igen allt i kroppen. Och så skulle jag inte kunna leva utan frukt :)

      Radera
  3. Haha gillar sista meningen där...trippla negationer. ;p /eve

    SvaraRadera