onsdag 20 februari 2013

Hurv

Aaaah, jag tror jag har fått spetälska! Eller böldpest! Eller så kan det möjligen vara nässelutslag. Creepy är det i alla fall. Ca 267 röda, kliande prickar inom en radie av fem cm, som uppstod över en natt... Jag har aldrig haft något liknande förr, men jag googlade lite och tydligen är det ganska vanligt som en del av en allergisk reaktion, kan utlösas av tryck, hetta eller kyla (mina sitter just under bh-bandet så de lär vara tryck-relaterade) OCH de kan uppstå om man tar NSAID-lälkemedel, typ ipren. Jag brukar i stort sett aldrig ta värktabletter, om jag inte håller på att förgås av feber. Men nu gjorde jag ju det för ovanlighetens skull i förrgår, så troligtvis var väl det den utlösande faktorn. Nu har jag preparerat med kortison i alla fall och snott lite allergimedicin från C, så förhoppningsvis försvinner de snart.

Det blev inget jobb idag för min elev var sjuk. Pluggade istället och var en sväng på gymmet med karln. Kände mig tyvärr ganska orkeslös och omotiverad så det blev inte så hård träning. Sen har jag bakat en sorts bröd till också, och det blev riktigt, riktigt bra! Bäst hittills, faktiskt. Testade även göra egen pasta till middag. Även den blev god, men jag hade inte riktigt lyckats kavla den tillräckligt tunn. Ändå var den otroligt likt vanlig pasta med tanke på att den inte innehöll något mjöl alls. Det blir mycket matlagning och mycket bakande numera, men det är mest roligt fakstikt! Till helgen ska jag nog försöka mig på kladdkaka.

Nu har jag spenderat en stund med att researcha olika potentiella resmål för resan som C gav mig i julklapp. Vi tänkte eventuellt åka efter påsk nån gång. Men hittills har jag inte riktigt lyckats hitta något bra. Har kikat på Benelux-länderna, Schweiz/Lichtenstein, England/Wales, Barcelona/Andorra och Polen/Ukraina... men det är antingen för dyr resa dit, för dyra resor inrikes eller för läskigt för Cam, haha. "Inte så sugen på Ukraina"... fattar inte hur han tänker. :p Själv skulle jag bli själaglad om jag kunde hitta en snorbillig sista minuten till ett varmt land jag inte varit i tidigare, typ Indien eller Egypten. Men det var tydligen inte heller bra. Indien har han ju protesterat mot tidigare, och i Egypten tyckte han inbördeskriget var för färskt. Äh, man måste våga leva lite också! ;)

Jag ska bespara er bilderna av min skabbiga rygg, men här kommer lite matbilder istället:

Dagens nybak. Supergott bröd gjort på "mjöl" av mixade nötter och frön.

Frysen fylls på! Längst upp fröbröd, till vänster kesobröd (som tyvärr smakar lite väl mycket kokos) och till höger dagens nytillskott.

Middag! Hemmagjord, kolhydratfri pasta med kyckling Alfredo.

4 kommentarer:

  1. Att du har ork och tid att fixa så mycket med maten! Det önskar jag att jag också hade. Det verkar vara både roligt och gott :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror tid och ork hänger ihop ganska mycket! Jag ligger före i studieplaneringen just nu och har haft lite jobb pga elevers sjukdom... vilket ger mig mycket tid att fixa med mat istället. :)

      Radera
    2. Skulle jag kunna få dina brödrecept? Vore roligt att prova dem, t.ex. när jag är hos mamma och pappa på påsklov och förhoppningsvis har mer tid/ork och dessutom tillgång till ett välutrustat kök! :)

      Radera
    3. Självklart ska du få det! Jag mailar. :)

      Radera