fredag 8 februari 2013

Sommar, sommar, sommar

Idag, min stora pluggdag, har jag... bakat (två sorters bröd, två sorters muffins och "ostchips"), letat sommarkurser, tränat bodybalance, sett Wreck It Ralph med C. Och pluggat lite. Men ytterst lite. Får skärpa mig imorgon. Eller som senast till lovets start på måndag, hehe. I alla fall så ledde min sökning av kurser till ett par intressanta upptäckter. Båda vid gamla goda Umeå Universitet, faktiskt. Den ena kursen jag är intresserad av är i CSS, dvs. det är en webdesignkurs. Jag har kodat lite med CSS förr, men har alltid snott grundmaterialet av någon annan och bara fixat det för att passa mina egna behov. :p

Men nu var det ju egentligen inte programmeringsspråk jag ville plugga, utan helt vanliga, konventionella språk som typ arabiska eller japanska. Några sådana kurser hittade jag dock inte, i alla fall inte på distans, vilket kan bero på en av tre anledningar. 1) De finns inte. 2) Hälften av universiteten hemlighåller sitt utbud av sommarkurser till första ansökningsdagen som är 21/1. 3) Jag har inte hittat dem (eftersom antagning.se valde att ha tekniskt underhåll just i helgen).

Meeeen, något som jag hittade, för att återgå till de intressanta Umeå-upptäckterna, var en sommarkurs vid universitetet i Alcalá de Henares som heter Lengua y Cultura Española. Till den kursen kan man få ett stipendium som täcker kursavgift och boende, vilket alltså innebär att man bara behöver betala för resan själv. Kursen är fyra veckor lång, men det är oklart hur många poäng den ger... eller om den är CSN-berättigande. Slängde iväg ett mail till min gamla spanskprofessor som är ansvarig för stipendiet och frågade om detta samt om hur många sökande det brukar vara. Väntar med spänning på svar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar