söndag 17 juni 2012

Bästkusten

Nu kan jag inte längre säga att jag aldrig har varit i Göteborg! Och trevligt nog så fick jag genast känslan av att det var en stad att trivas i. Jag och Vanessa åkte spårvagn kors och tvärs, gick på bio och såg Dark Shadows, shoppade loss i Nordstan och runt omkring, och träffade f.d. klasskompisen Bill som sedan länge flyttat söderöver. Fast egentligen var jag ju inte i Götet för att roa mig, utan för att gå på mitt livs första jobbintervju!

Lite nervöst var det allt, men jag tycker ändå att det gick riktigt bra. De ställde några kluriga frågor, men jag försökte svara något halvt vettigt på allt, haha. De skulle höra av sig till veckan och säga bu eller bä, och oavsett vad svaret blir så känns det då som att jag om inte annat har fått träna mig på hur man uppför sig på intervju. :p Det är en förskola det handlar om, så jag är lite kluven till jobbet i sig... men får se vad som händer helt enkelt.

Något annat bra vi gjorde var att åka ut och titta på min och Camerons framtida lägenhet. Tyvärr bara utifrån, då jag inte hade pratat med hon som bor där nu. Men vi fick lite av en uppfattning om området i alla fall, och det verkade riktigt lugnt och fint tycker jag. :) Centralt är det också. Det är ungefär 600 meter att gå till hållplatsen, och när man väl är där tar spårvagnen in till centrum bara 4-6 minuter, beroende på vart man vill åka. Perfekt! Och trots Vanessas domedagston i rösten när hon på vägen till lägenheten konstaterade "Det här är bron över till Hisingen" (tänk ungefär som bron till Landet utanför i Mio, min Mio) så fick jag känslan av att det var ett lugnt och mysigt område. :)

Något som däremot är synd med Göteborg är att det är väldigt "bakerom", dvs. långt från Malå. Det har tagit i stort sett hela dagen idag att resa hem igen. Som tur var möttes jag av färdiglagad kasslergryta och en man och två katter som kanske saknat mig iaf litegrann..? Och sen blev det en promenad med mamsen också, när solen behagade titta fram en stund. Nu ska jag strax gå och lägga mig, för imorgon är det jobb på banken som gäller. Lite drygt känns det, för nog hade det varit skönt med sommarlov också. Men det blir bara tre dagar i veckan, och sen fem dagar nästa vecka innan tre veckors ledighet i Stockholm/USA. Så jag kanske överlever. ;)

Spårvagnspremiär!

Välkommen till Göteborg...

Vårt framtida hem. Vi kommer att bo i hörnlägenheten på bottenvåningen.

Denna fina affär finns alldeles i närheten. Sicken tur!

Kvilletorget, några hundra meter från lägenheten. Här finns restauranger, grönområde och mataffär!

Grannarna verkar sociala och välkomnande.

Korsvägen/Liseberg. Stod och väntade på en försenad flygbuss imorse och fick för mig att ta ett kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar